Sem Bankman-Frid nije običan milijarder
Osnivač kripto mjenjačnice FTX Sem Bankman-Frid (Sam Bankman-Fried) ne odgovara uobičajenom opisu superbogataša. Ima tek trideset godina, svoje poslovne sastanke sa glavešinama investicionih banaka vodi online iz udobnosti svog doma na Bahamima, dok istovremeno igra video igre, a zamišlja sebe kao Robina Huda.
Magazin Forbes ga u najnovijoj listi najbogatijih ljudi na svijetu smješta na prvo mjesto „novotalasnih“ kripto milijardera, sa imovinom procijenjenom na 24 milijarde američkih dolara, dok Bloomberg Billionaire Index vrednuje njegovo lično blago na „više od 20 milijardi dolara“.
Njegova ideja da se ponaša „robinhudovski“ ogleda se u tome da sve što zaradi tokom jedne godine pokloni u dobrotvorne svrhe, do granice od 100.000 dolara godišnjih prihoda, za koje smatra da su mu dovoljni da živi „udobno“. Dakle, ne kupuje jahte, zamkove i ostrva kao neke druge njegove kolege.
Kako piše Bloomberg u reportaži o Bankman-Fridovoj svakodnevici, ovaj tridesetogodišnjak spava pored svog kompjutera na vreći ispunjenoj pasuljem, a donosi odluke naizgled na „prvu loptu“. Tako je na poziv da se nađe na sastanku sa direktorom jedne velike investicione banke, odgovorio kratko: „meh“, i odbio, a zatim pristao na predlog da otputuje u Gruziju na razgovor sa tamošnjim premijerom…
Ovakav način poslovanja za sada i te kako djeluje. Venture investicioni fondovi odabrali su FTX kao svoju „zlatnu koku“ u svijetu digitalnih valuta, pa je posle njihovog ulaganja vrijednost ove kripto berze procijenjena na oko 40 milijardi dolara. Njen logo može se vidjeti na dresovima NBA tima Golden State Warriors.
Bankman-Frid je rado viđen gost (uživo) na holivudskim sjedjeljkama i žurkama poznatih. Pjevačica Kejti Peri (Katy Perry) posle jedne takve zabave objavila je u šali na svom instagram profilu da će „napustiti pevanje i zaposliti se kao sekretarica u FTX jer su tamo super uslovi rada“. Peri je, inače, i sama na pragu da postane milijarderka, a najviše je prihodovala u svetu muzike od početka pandemije.
Pa opet, i sam je sklon poslovnim rizicima, što se i vidi iz načina na koji zakazuje sastanke, a uprkos samoproklamovanom donatorstvu, i te kako je svjestan važnosti svog imidža i kompanije koju predstavlja. Uložio je 30 miliona dolara u TV reklamu koja se vrtjela u poluvremenu Super Bowl utakmice, a za sponzorstvo nad dvoranom u kojoj igra Miami Heat na Floridi platio je 139 miliona dolara.
O njegovim radnim navikama ispredaju se legende. Kažu da je posvećen svom poslu toliko da ponekad danima zaboravlja da se okupa, ne mari mnogo za spavanje, pa ni zbližavanje sa ljudima, jer je to za njega gubljenje vremena. Sve svoje vrijeme posvećuje poslu, pomiješanom sa igranjem video igara, prenosi Biznis.rs.
Planira izgradnju novog sjedišta kompanije u Nasau na Bahamima, sa pogledom na okean. Zgrada je zamišljena da primi 1.000 zaposlenih. Vozi auto Toyota Corolla, a kada ne spava na svojoj vreći u kancelariji, živi u apartmanu sa deset cimera.