Igor Ilijevski – Glas vina Makedonije

  • In Vino
  • 25. November 2016.
  • 916 Views
Igor Ilijevski – Glas vina Makedonije
ILIEVSKI Kvalitet svih naših vina je najmoćniji argument u brendiranju - foto Milena Đorđević

Tikveš, jedina vinarija van Francuske i Italije među 30 najinovativnijih brendova, u svijetu i to na čuvenoj Parkerovoj skali sa ocjenom preko 90 poena, što je čini prvom u Evropi, ima godišnju proizvodnju oko 20 miliona litara vina

Vinarija Tikveš osnovana je 1885. a od 2003. je u vlasništvu makedonske investicione grupe M6 i danas je jedna od najvećih u regionu. Posljednjih godina u modernizaciju vinarije uloženo je više od 20 miliona eura, čime Tikveš ide u korak sa najpoznatijim evropskim i svjetskim proizvođačima vina; sa godišnjim kapacitetom od 20 miliona litara. Ponos Tikveša je i visoka ocjena kvaliteta Roberta Parkera, koji je crvenom vinu Bele vode iz 2012. dao ocjenu 95 od mogućih 100, što je najviše ocijenjeno vino na Balkanu. Ocjene Roberta Parkera (The Wine Advocate) za preko 12.000 vina iz glavnih regiona svijeta za vinare su posebno važne, jer one znatno određuju i ekonomski položaj proizvođača na trenutno najvećem tržištu, Americi, gdje se ne kupuju vina s ocjenom ispod 80. Zahvaljujući ovakvim ocjenama, Tikveš je udvostručio izvoz, a najveći uspjeh ostvaren je upravo na tržištu SAD, ali i u Skandinaviji i Kini.

Tikveš je prvo flaširano vino na Balkanu i prvo sa etiketom

Vinarija Tikveš kombinuje dugu tradiciju i savremene tehnologije, između kojih je i redukovana tehnologija koja se koristi kako bi vino u procesu proizvodnje primilo što manje kiseonika; što će otjerati glavobolju ljubiteljima vina. Između ostalog, u višegodišnjem procesu investiranja u kvalitet sarađivali su i sa vodećim svjetskim enologom, Filipom Kambijem koji je i jedan od kreatora crvenog vina Bela voda 2010, kupaža sorti plavac i vranac; ime dobila po lokalitetu vinograda. Nagrađeno vino je i Barovo, bijelo vino berba 2012, i to ocjenom 93.

Vinarija Tikveš proglašena je za jedan od 30 najinovativnijih brendova vina na svijetu i predstavlja jedinu vinariju van Francuske i Italije koja ima taj status. Još u doba Rimske imperije Makedonija je imala tradiciju proizvodnje ’čudesno moćnih vina s mirisom juga i ukusom pjesme’. Tikveš je značajan tvorac te tradicije. Gdje nebo, zemlja, sunce i vinogradi s juga Evrope, svaki na svoj način, u tome učestvuju.

Tačno prije 130 godina trgovac i plemić Pano Velkov osnovao je vinariju Tikveš; ujedno i prvu vinariju na ovim prostorima koja je flaširala vino i koristila etiketu. Panetov sin Aleksandar 1912. nasljeđuje vlasništvo vinograda i vinarije, kada ostvaruje saradnju sa grčkim proizvođačem vina i žestokih pića Metaxa i dobija njihovu licencu. Potom, 1938. rukovođenje vinarijom preuzimaju Aleksandrovi sinovi, Pano i Stefan, koji povećavaju proizvodnju vina i žestokih pića i počinju s proizvodnjom bezalkoholnih pića. Tikveš postaje poznata kompanija, a svoje proizvode prodaje u Srbiji, Albaniji, Sjevernoj Grčkoj i Egiptu.

Nacionalizacijom privatnog vlasništva 1946. Tikveš postaje državno preduzeće, a pripajanjem nekoliko manjih poljoprivrednih kooperativa 1968. nastaje Agrokombinat i najveća vinarija u Jugoistočnoj Evropi.

Tikveš potpis je umješnost kombinovanja lokalnih i internacionalnih sorti grožđa, s neponovljivim ukusom

Tikveš potpis je umješnost kombinovanja lokalnih i internacionalnih sorti grožđa, s neponovljivim ukusom

U novijoj istoriji, nagli razvitak Tikveša počinje 2003. godine, kad kompanija dolazi u vlasništvo makedonske investicione grupe M6. Novi vlasnik, oslanjajući se na bogato iskustvo zajedničkih ulaganja s vodećim svjetskim kompanijama u proizvodnji pića, kao što su Coca Cola i Heineken, počinje sa investicijama i modernizacijom proizvodnje: od odgajanja grožđa, berbe preko dobijanja finalnog proizvoda. Pet godina kasnije, 2008. na Wine Innovation Forumu u Parizu, vinarija Tikveš ulazi u top 30 vinskih brendova u svijetu.

Ovakvom uspjehu zasluga ide i generalnom direktoru, Igoru Ilievskom, koji je iskustvo sticao i na univerzitetu Šefild. U pivari Skopje proveo je 10 godina, od analitičara prodaje i finansija do direktora marketinga, a onda karijeru nastavio u okviru sistema Coca Cola Hellenic, kao izvršni direktor za Crnu Goru. Krajem 2011. prihvata poziv vlasnika Tikveša za funkciju generalnog direktora vinarije Tikveš.

Šta je to što je tako doprinijelo naglom usponu vinarije Tikveš?

– Osim širokog asortimana proizvoda za sve segmente potrošača, svaki od proizvoda Tikveš ima najbolji odnos cijene i kvaliteta. Trenutno proizvodimo više od 50 vrsta vina u različitim cjenovnim segmentima i formatima pakovanja: kvalitetna regionalna vina, Classic, Special Selection, Limited Edition, Alexandria Cuvée. Lansirana je i nova linija Barovo i Bela voda teroar vina. Riječ je o premijum vinima proizvedenim od grožđa koje dolazi isključivo iz sopstvenih, strogo kontrolisanih vinograda. Ova vina predstavljaju krunu našeg dosadašnjeg rada i sigurno spadaju u red najkvalitetnijih u regionu.

Ko brine o kvalitetu vaših proizvoda?

– Svaki čovjek koji učestvuje u pravljenju vina, bez obzira na njegovu ulogu, od izuzetne je važnosti za vinariju. Pored tradicije, najsavremenije tehnologije i naših vinograda, zaposleni su naše najveće bogatstvo. Najbolje ocjene jednog od svjetski najpoznatijeg stručnjaka u ovom poslu Filipa Kambija dodatno su doprinijele visokom rejtingu Tikveša, ali mi imamo i čitav tim mladih enologa na čelu s Markom Stojakovićem koji nas čine ovako uspješnim.

Formula za najbolje vino?

– Proces stvaranja vrhunskih vina ne podrazumijeva samo dobro grožđe i dugu vinarsku tradiciju. Neophodni su i vrhunska tehnologija, standardi, potpuna posvećenost proizvodu i naravno zaposleni, kao najvrednija investicija svake kompanije. Naš uspjeh je upravo rezultat velikih ulaganja u inovacije, naše ljude i nova vina. U okviru vinarije posjedujemo i butik vinariju koja procesom mikrovinifikacije, odnosno poznatog sistema zrno po zrno, prerađuje manje količine vrhunskog grožđa iz odabranih vinograda za proizvodnju premium vina.

Vina Tikveš nastaju po posebnom procesu sa minimalno kiseonika, što po konzumaciji tjera glavobolju

Gdje se sve Tikveš izvozi?

– Izvozimo u više od 25 zemalja, što čini oko 65 posto ukupne prodaje. Prirodna i istorijska povezanost bivših jugoslovenskih republika nalaže da smo tradicionalno prisutni na svim tržištima u regionu, a u posljednjih nekoliko godina otvorili smo novo poglavlje prodorom na tržište SAD, prisutni smo i u više od 10 zemalja članica Evropske unije kao i na probirljivom tržištu Velike Britanije i Skandinavije. Od ranije smo prisutni u Rusiji i Kini.

Da bi se za vina s ovog područja više čulo, šta je sve potrebno? I, šta uraditi da se ona nađu u prestižnim restoranima EU?

– Potrebne su značajne investicije u vinograde i osavremenjivanje tehnoloških procesa u proizvodnji vina. Trenutni model s malim vinarijama koje prodaju proizvode s visokim cijenama i s velikim vinarijama koje prodaju proizvode po cijenama koje ne mogu da pokriju cijenu koštanja pristojnog vina, nije održiv i potrebne su značajne promjene kod većine proizvođača. Zapadni Balkan, sem Slovenije, ima veoma nisku konzumaciju vina po glavi stanovnika i vinska kultura je na niskom nivou, tako da je potrebna i permanentna edukacija potrošača. Vinarije iz regiona su nedovoljno konkurentne na svjetskim tržištima EU, prije svega zbog visokih cijena, nestabilnog kvaliteta i slabe promocije vinskih regiona koje posjeduju.

U okviru Tikveš sistema odnedavno je i butik vinarija Domain Lepovo. Kakvi su dalji planovi za ovu vinariju?

– Vinarija Domaine Lepovo dio je strategije Tikveša za diversifikaciju svog portfolija i usredsređivanje na razvoj vina u premijum segmentu, koje uključuje pronalaženje, iskorištavanje potencijala i promovisanje najboljih teroara širom regiona; ne ograničavajući se samo na Makedoniju.

Ovo je vinarija malog kapaciteta, prva na ovim prostorima po ugledu na francuske butik vinarije usredsređene na proizvodnju ograničene količine vina najboljeg kvaliteta od isključivo vlastitih vinograda.

Sa novom vinarijom Domaine Lepovo uvodimo važnu promjenu u pristupu proizvodnje ograničenih količina visokokvalitetnih vina u malim, butik vinarijama. Naš cilj je da specijalnim pristupom gajenju grožđa dobijemo idealnu zrelost i da odmah, na samoj lokaciji, to grožđe pretočimo u najbolje i jedinstveno vino.

Domaine Lepovo dobilo je ime po prelijepoj lokaciji Lepovo koja nudi idealne uslove za gajenje grožđa i proizvodnju vrhunskih vina izuzetnog kvaliteta pod palicom našeg prijatelja i saradnika, poznatog svjetskog enologa Filipa Kambija.

Tržišta vina u regionu?

– Tikveš je najozbiljniji vinski igrač u regionu – velika vinarija koja ima širok portfolio proizvoda, počevši od kvalitetnog litarskog vina do specijalnih teroar vina kao što su Bela Voda i Barovo, odnosno vina koja mogu da zadovolje različite potrebe sladokusaca od svakodnevne umjerene konzumacije uz hranu do uživanja u vrhunskom vinu u posebnim trenucima. Naši proizvodi nisu u ekonomskom segmentu zbog toga što uvijek koristimo najkvalitetnije grožđe. Konkurencija jeste oštra u pojedinim segmentima, ali je Tikveš vrlo uspješno savladava kvalitetom i količinama koje proizvede tokom godine.

Koliko ulažete u osavremenjavanje proizvodnih pogona?

– U poslednjoj dekadi u modernizaciju vinarije uloženo je blizu 30 miliona eura, čime Tikveš ide u korak sa najpoznatijim evropskim i svjetskim proizvođačima vina. Investicije u proizvodni proces kod nas su stvar kontinuiteta radi održavanja i poboljšanja nivoa kvaliteta što je preduslov za održavanje liderske pozicije.

Po čemu se vina Tikveš razlikuju od konkurencije?

– Naše grožđe se uzgaja na pogodnom podneblju za lozu i ima tu posebnost koja odgovara mnogim sortama grožđa. Srce našeg vina je kvalitetno grožđe koje raste na izuzetnoj zemlji. Topla klima, veliki broj sunčanih dana u godini, kao i niži nivo padavina u poređenju sa sjevernim vinskim regionima prirodni su preduslov za zaštitu grožđa, što vodi prema organskoj proizvodnji grožđa. Prepoznatljiv potpis Tikveša predstavlja umješnost kombinovanja lokalnih i internacionalnih sorti grožđa, s ciljem kreiranja jedinstvenog vina sa neponovljivim ukusom.

Baaric podrum 2

Već 130 godina unikatan je spoj starog i novog svijeta, tradicije i modernog, podneblja i ljudi, ali i najsavremenije opreme i svjetskog znanja i iskustva. Sasvim dovoljni elementi za različitost.

Najtraženiji vaši brendovi…?

– Na različitim tržištima su i različiti brendovi. U Americi smo poznati po teroar liniji, Bela voda i Barovo, kao i Vranec Special selection, koji su zbog ocjene Parkera visoko kotirani i nosioci su prodaje na tom tržištu.

I u regionu su poznata ova vina, ali dominiraju Alexandrija sa Alexandrijom kuve, kao i Tga za jug. Naravno, tu su i vina koja nose imena sorti, a koja su se nekako udomila kao naša Tikvešova vina – Kratošija ili Smederevka.

Biti prvi vinar i nije posao bes stresa. Na koji način se relaksirate?

– Odgovor na prvi dio pitanja malo je kontradiktoran. S jedne strane, pričamo o vinu, ljubavi i strasti prema vinu, uživanju, užitku, gastronomiji, u krajnjoj liniji hedonizmu, koji ovaj posao nosi sa sobom, i naučno dokazanim pozitivnim efektima umjerene konzumacije vina na ljudsko zdravlje, a s druge strane, postoje tipični izazovi i stresovi pozicije direktora modernog vremena kao i u svakom drugom poslu.

Ako želiš upoznati jedan narod, pij njihovo vino

S aspekta svakodnevnog posla, mnogo vremena provodim na putovanjima i u putu dok ostatak vremena prođe po sastancima u kancelariji, bez obzira gdje sam. Najslađi i najizazovniji dio je lična prezentacija i degustacija naših vrhunskih vina sa prijateljima, saradnicima, poslovnim partnerima postojećim i novim i poznavaocima i taj dnevni raspored je i te kako prijatno naporan i fizički zahtevan.

Balans, kondicija i zdravlje moraju se održavati, a ja to najčešće, mada ne dovoljno, radim tako što nedjeljom ujutro planinarim nekoliko sati (tokom ljetnje sezone svaki drugi dan rano ujutru planinarim po sat vremena), a na putovanjima uvijek se trudim da ujutro pola sata do sat provedem u fitnes centru hotela, najčešće hodam na traci sa usponom.

Ipak, šta biste promijenili u karijeri?

– Jedna izreka kaže: Čovjek nikada ne zažali za onim što je učinio, nego za onim što nije, a ja vjerujem da sam sve dosadašnje ponuđene prilike u datim trenucima pravilno iskoristio.

KVALITET GROŽĐA JE PRESUDAN

Šta je to presudno za dobijanje kvalitetnog vina?

– Ključ za siguran kvalitet naših vina, uz najnoviju proizvodnu tehnologiju koju imamo, jeste kvalitet grožđa. Bez toga ne možete govoriti o visokokvalitetnom vinu, potrošači su informisani i nikada ih ne treba potcjenjivati. Tikveš ima hiljadu hektara svojih vinograda čiji kvalitet grožđa sami kontrolišemo, ali i dodatno sarađujemo sa više od dvije hiljade vinogradara i neprekidno ulažemo u njihov razvoj, kako bi se postigli najbolji parametri kvaliteta grožđa.

50 MEDALJA GODIŠNJE

Svake godine Tikveš osvoji 50 nagrada na svjetskim takmičenjima i redovno prvo mjesto u regionu. Od početka ove godine već su osvojili 34 medalje na sedam velikih takmičenja, među kojima su Decanter i IWC. Zlatne medalje dobila su roze vina Aleksandria Cuvee i Clasic, kao i crveno vino Aleksandria Cuvee na Rose du Monde u Francuskoj i Concours Mondial u Belgiji. Nagrađena su i terroir vina Bela Voda i Barovo kao i Domaine Lepovo Pinot Noir i to zlatnom medaljom na najvećem vinskom takmičenju u Njemačkoj Mundus Vini, a Chardonnay, berba 2014. srebrenom medaljom.

(Stole Jovanovski)

Preporučujemo vam i sljedeće: