Od 2018. možda će se ponovo letjeti supersoničnim avionima

Možda nespretno nazvana, američka kompanija „Boom“ najavila je na aero šou u Parizu da očekuju da do 2018. godine bude gotov njihov prototip supersoničnog aviona, nazvan XB-1 ili „Baby boom“. „Boom“ tvrdi da je pet aviokompanija već naručilo 76 aviona.

„Aviokompanije su uzbuđene zbog nečeg novog i drugačijeg što će moći da ponude svojim putnicima, a mi smo oduševljeni što najveće svetske aviokompanije dele našu viziju budućnosti bržeg i pristupačnijeg supersoničnog putovanja“, rekao je direktor kompanije „Boom“ Blejk Šol (Blake Scholl) u Parizu, a prenosi Euronews.

Kompanija nije pokušala da negira očigledne sličnosti između njihovog dizajna i legendarnog Konkorda. Šol je rekao da „Boom“ pokušava da nastavi tamo gde je „Konkord stao“.

Nakon što je Konkord zvanično prestao da leti 2003. godine, vazduhoplovna industrija nije nastavila da proizvodi brže, supersonične avione. Svijet je i dalje pod utiskom nesreće kada se desila prije skoro 17 godina, 25. jula 2000. godine, kada se avion Air France 4590 na letu Pariz-Njujork zapalio pri potelanju. Tom prilikom život je izgubilo 100 putnika, devet članova posade i četiri osobe van aviona.

Na pitanje kako misli da odagna strah ljudi od letenja supersoničnim avionima, Šol je rekao da je bilo nekoliko tragičnih faktora koji su doveli do ove katastrofe 2000. godine, uključujući ostatke na pisti, ali da je to bila jedna nesreća Konkorda za 27 godina i da se to desilo zbog incidenta na pisti, a ne zbog supersoničnog letenja.

U kompaniji „Boom“ kažu da je jedini način da se nastavi sa supersoničnim letenjem, da se poboljša ono što je ostvario Konkord. Da bi to učinili i da bi njihov avion bio komercijalno održiv, vjeruju da je nekoliko stvari od suštinskog značaja: utvrđivanje pravog broja mesta (55 umesto 128 mesta), poboljšanje ekonomičnosti potrošnje goriva, smanjenje buke, brže istraživanje i razvoj zahvaljujući softverskim inovacijama i poboljšanim metodama i materijalima gradnje – ugljeničnim vlaknima i 3D štampanjem.

U „Boom“-u tvrde da bi mogli da smanje prosječno vrijeme leta od Pariza do Njujorka od sedam na tri i po sata. Let od San Franciska do Tokija bi, kako kažu, trajao nešto više od pet sati, umjesto sadašnjih 11.

Ako sve bude teklo po planu, „Boom“ bi bila najbrža komercijalna avio-kompanije ikada. Međutim, aviokompanije će morati da plate za ovakav avion oko 180 miliona eura, a karta od Londona do Njujorka koštala bi oko 5.000 dolara.