Vinarija Kovačević: U vinu je istina, ali i posao
Prošle godine Rojters je objavio da su se „srpska vina vratila na svjetsko tržište“, zahvaljujući činjenici da je proizvodnja vina jedna od najbrže rastućih oblasti u domaćoj poljoprivredi, jer zapošljava oko 100.000 domaćinstava
Brojke ipak nisu toliko dobre, količina hektara pod vinogradima se smanjila posljednjih godina, djelimično i što su nekadašnji veliki proizvođači stavili katanac na svoje vinske podrume. Međutim, razlozi za optimizam leže u sve boljoj opštoj vinskoj kulturi i sve većem broju kvalitetnih privatnih vinskih podruma u zemlji.
Jedna od porodičnih vinarija koja se kvalitetom i ponudom izdigla već tokom prvih godina naleta privatnih proizvođača, bila je „Vinarija Kovačević“. Njen vlasnik Miroslav Kovačević prethodno se bavio ugostiteljstvom i trgovinom, a pošto je njegova porodica već posjedovala vinograd na Fruškoj Gori, sve je vodilo ka započinjanju ozbiljnije proizvodnje vina.
Kovačević je prvo sagradio vinski podrum, a onda počeo i da gradi brend svoje nove vinarije – 2001. godine je proizvodnja iznosila tek oko 6.000 litara, ali uz gotovo dvostruki rast na godišnjem nivou, sada je kapacitet vinarije preko dva miliona, a proizvodnja vina oko milion boca.
„Vinarija Kovačević“ rasla je ulaganjem iz sopstvenih sredstava, mada vinarija redovno konkuriše za bespovratna sredstava u oblasti vinogradarstva, ugostiteljstva ili turizma.
– Što se banaka tiče, one se sada utrkuju da nam ponude što povoljnije kredite, ali kada je bilo najteže, u trenucima kada smo započinjali poslovanje, njih nigdje nije bilo, odnosno uslovi za dobijanje bankarskih zajmova bili su znatno oštriji – objašnjava Kovačević.
Do ovakve promjene došlo je vremenom, kako je raslo preduzeće, ali i cjelokupna vinska scena u Srbiji.
– Pojavilo se puno malih vinarija koje odskaču svojim kvalitetom, ali i cjelokupna vinska kultura se podigla na zavidan nivo. Takav trend na tržištu ne doživljavam kao konkurenciju, jer vinska kultura podrazumijeva da se stalno isprobavaju nova vina u ponudi. Samim tim, i mi smo neprekidno u procesu kreiranja novih vina, kako bismo zadržali stare i privukli nove kupce.
Svi brendovi njegove vinarije bilježe rast prodaje, ali je, po pravilu, rast veći kod novih vina, mada nije zanemarljiv ni u slučaju proizvoda koji su se već etablirali na tržištu. Najprepoznatljiviji brend vinarije, njen šardone, plasiran je među prvima još prije petnaest godina, bilježi stopu godišnjeg rasta od 10 odsto.
„Vinarija Kovačević“ 2013. godine kupila je stari „Iriški podrum“ čime je značajno uvećala svoj proizvodni kapacitet za naredne godine. Kako bi nastavila dugu tradiciju „Iriškog podruma“, iste godine je na tržište plasirala cjenovno pristupačniju novu liniju vina „Orfelin“. Godišnja prodaja ovih vina prelazi 200.000 boca, a porast na godisnjem nivou je oko 60 odsto.
Vinarija je prije dvije godine započela i proizvodnju specifičnih „oranžnih vina“, koja se proizvode od bijelog grožđa, a koja su na potpuno prirodan način pravljena po proizvodnoj tehnologiji crvenih vina
U slučaju loše godine, najveći problem predstavlja nabavka „sirovina“, odnosno kvalitetnog grožđa. Ukoliko je godina loša, kao što je bila 2014. onda se pokaže koliko je važno imati zalihe, koje će omogućiti kontinuitet u proizvodnji. Ključno je, međutim, da se ne ponove dvije loše godine zaredom.
Vinarija „Kovačević“ izvozi između 10 i 15 odsto svoje ukupne proizvodnje, od čega najviše u zemlje regiona, prije svega Bosne i Crne Gore. Na listi izvoznih tržišta nalaze se i države eurozone, Skandinavija, kao i Sjedinjene Države i Australija.
Što se tiče dugoročnih planova, preciznu kalkulaciju svih faktora koji utiču na ovu djelatnost, od ekonomskih do poljoprivrednih, gotovo je nemoguće napraviti. Ako životni standard zaista bude rastao, kao što se svi nadamo a neki ekonomisti i predviđaju, to će uticati i na rast tražnje za kvalitetnijim alkoholnim pićima, pa time i na prodaju kvalitetnih srpskih vinarija.
Mada je dobra prognoza tržišnih kretanja jedna od osnova uspješnog poslovanja „Vinarije Kovačević“, njen vlasnik iskreno priznaje da na samom početku prije petnaest godina, nije mogao ni da sluti kako će mu izgledati poslovna 2016. godina.
– Trenutno proizvodimo oko milion boca na godišnjem nivou, a kupovinom „Iriškog podruma“ naš proizvodni kapacitet može da bude povećan na tri do četiri miliona litara, tako da sada imamo obezbijeđen prostor za dalji rast. Kovačević dodaje, da osim kapaciteta, za dalji rast imaju i konkretne planove, koji se odnose na izvoz za rusko i kinesko tržište.