Kako Mask i Zakerberg motivišu svoje zaposlene za rad

Iako su kompanije, poput Fejsbuka i Tesla Motorsa, nastale na osnovu ideja za genijalne proizvode, menadžeri tih kompanija za rezultate mogu da zahvale inspiraciji svojih zaposlenih. Kako bi godinama ostali na vrhu, menadžment tih kompanija mora podsticati kulturu učenja. Ovo je pet načina

1. Stvorite kulturu postavljanja pitanja

Koliko puta ste pitali svoje ljude u timu ima li pitanja i niko od njih nije digao ruku? Menadžeri, koji održavaju kulturu postavljanja pitanja, imaju dobre osnove za rast svoje kompanije. Da Ilon Mask nije stalno sebi postavljao pitanja kako i zašto? Kompanija ne bi bila jedna od najinovativnijih na svijetu, već samo još jedna auto kompanija u nizu. Važno je da vaši zaposleni pitaju: Kako to radimo?, Zašto to radimo?, Koliko nas to košta?. Kada su ohrabreni da pitaju takva pitanja osjećaće se više uključeni u poslovanje kompanije, a samim tim i emotivnije vezani za kompaniju, a usput će kada znaju kako i zašto se nešto radi, lakše moći sami dati kvalitetne prijedloge.

2. Budite otvoreni za promjene

Kako bi kvalitetne ideje mogle uopšte biti kreirane i implementirane, važno je da zaposleni imaju osjećaj da su menadžeri otvoreni za promjene. Uzmimo za primjer Netfliks, Rid Hastings je posao započeo tako da je slao dvd-ove video sadržaja svojim korisnicima na adresu i bio je dosta uspješan u tome. Kako je DVD polako nestajao s tržišta, Reed i njegovi ljudi su kompletno napustili tu tehnologiju i prvi krenuli sa stream-anjem svog sadržaja online. Iako je kompanija kompletno zaokrenula svoj biznis model, ta promjena im je donijela eksponencijalan rast do te mjere da postoji planetarno popularna fraza Netflix & chill.

3. Motivišite svoje zaposlene da uče

Već je uobičajena praksa da kompanije motivišu svoje zaposlene da uče i rade na svojim vještinama, ali koliko njih u praksi to zapravo i radi? Gugl na primjer, dozvoljava svojim zaposlenima da 20 odsto svog vremena u nedjelji provedu učeći. Motivisanje zaposlenih da rade na sebi nakon radnog vremena i nije neka pohvala. Istina, oni najambiciozniji će to svakako i sami raditi, al izdvajati vrijeme u radnom danu kako bi učili i radili na sebi, bez obzira što će rješavanje zadataka možda i trpjeti – to bi se već smatralo ozbiljnom kulturom učenja.

4. Vodite se strašću

Nikome nije drago kad njegov šef apsolutno ne mari za projekat i samo gleda projekte/zaposlene kroz uloženo/zarađeno. Ako posmatrate javne nastupe Marka Zakerberga, možete uočiti da svaki put kada priča o projektu ili ideji na kojoj Fejsbuk radi, da je jako uzbuđen oko toga. Strast koju on pokazuje motiviše zaposlene, ali i investitore da se više angažuju oko svojih ciljeva. Nemojte da se stidite da pokažete strast i budete uzbuđeni i optimistični oko projekata na kojim radite.

5. Vodite se primjerom

Ranije ove godine Tesla je imao problema sa bezbjednošću u jednoj od svojih fabrika. Umjesto da pošalje empatični kružni mail, Ilon Mask je obavijestio svoje zaposlene da sve probleme, koje uoče, od sada mogu slati direktno na njegov e-mail. Takođe, obavezao se da će posjetiti sve Tesline fabrike da bi pogledao koje se bezbjednosne mjere preduzimaju. Svojim primjerom je pokazao da je spreman izaći s njima na teren i uvjeriti se da se stvari mijenjaju. To su odlike pravog vođe.