Jim Beam: vatra iz vode

Najbolji burboni ne skrivaju se ni iza jednog škotskog viskija. Jer, burbon ima prednost zbog blažeg okusa i laganog mirisa vanilije, i sa njim nema promašaja

Kada je 1788. sin njemačkog imigranta, Jakov Bim, stupivši na američko tlo po očevom receptu započeo proizvodnju viskija u Kentakiju, nije ni slutio da će to postati najbolji burbon u svijetu, autentično američko žestoko piće, i to s njegovim prezimenom.

Kako su se u potrazi za boljim životom i plodnom zemljom pronašli u okrugu Burbon, hrabri pioniri ubrzo su otkrili da Kentaki ima odlične uslove za uzgoj kukuruza pogodnog za pravljenje viskija. Počeli su da ga, poslije fermentacije njegovog šećera, peku u bakarnim kazanima a da ne bi bio presladak, u smjesu su dodali malo raži i tako dobijen viski nazvali White dog, u prevodu bijeli pas.

Svaki burbon je viski, ali nije svaki viski burbon

Sa korištenjem oprljenih buradi u procesu sazrijevanja burbona počelo se sasvim slučajno, još 1790. kad je proizvođač buradi savijao daske na otvorenom plamenu i neke od tih dasaka su slučajno nagorjele. Tako oprljenu burad napunio je čistim viskijem, i poslao ih rijekom Ohajo u Nju Orleans. Kad su burad dospjela do Nju Orleansa, čist viski dobio je boju, a tokom transporta razvio je i bogatu aromu. Tako proizveden viski ubrzo je postao naširoko poznat, a ime koje je bilo utisnuto na spoljašnjoj strani bačvi – okrug Burbon – ušlo je u masovnu upotrebu.

U tom procesu, bakarne kazane malih destilerija krajem 19. vijeka zamjenjuju čelične cisterne, a tradicionalne proizvođače potiskuju industrijalci što će dovesti  do viski rata, u kojem se starosjedioci bore da u Vašingtonu izlobiraju zakone koji će ih favorizovati u odnosu na dođoše. U ovim tranzicijama, Bimovi uspijevaju da se održe. Prema Zakonu američkog kongresa (1964), burbon je deklarisan kao izvorno američki viski a Džim Bim (Jim Beam) postaje najprodavaniji i najpopularniji burbon na svijetu, sa tradicijom proizvodnje od preko 200 godina.

Porodicu Bim karakteriše potpuna predanost proizvodnji najfinijeg burbona kroz čak sedam generacija na čijem čelu je danas Fred Noe, ambasador za Jim Beam proizvode, koji širi umjetnost i istoriju porodičnog nasljedstva korporacije James B. Beam Distilling Co.

Da bi se nazvao burbonom, ovakvo piće mora da sadrži najmanje 51 posto kukuruza, da bude proizveden u SAD i da odleži četiri godine u novim oprljenim hrastovim buradima. Prema zakonu, burbon može biti proizveden bilo gdje u Americi, iako se čak 98 posto proizvodi u Kentakiju. Proces proizvodnje burbona sastoji se iz četiri ključna koraka: kuhanje, fermentacija, destilacija i sazrijevanje koje je ključno; omogućava da se dobije burbon najbogatijeg karaktera po čemu se razlikuje od ostalih viskija. Za razliku od burbona, škotski viski obično sazrijeva u već upotrijebljenim bačvama, čiji ukus je djelimično izgubljen. Tokom sazrijevanja, vremenske promjene utiču na to da burbon ulazi i izlazi iz drveta. Kao rezultat, on uzima više ukusa iz buradi u mnogo kraćem periodu. Upravo interakcija sa drvetom je ono što daje burbonu jedinstven i mirisan karakter, kao i boju tamnog ćilibara.

Zbog užitka, promijenila se i kultura pijenja burbona. Valjkasta čaša ostaje u ormaru, a burbon se za to vrijeme ispija iz čaša u obliku tulipana, jer one mnogo bolje razvijaju i čuvaju aromu. Burbon ne treba piti na kaubojski način, nego poput dobrog poznavaoca vina, prvo s nosom istražiti aromu, nakon toga srknuti i s pićem isprati zube. Tada ćete otkriti kako dobar burbon razvija mnoštvo postupnih prelaza, slično konjaku.

Nijedan kaubojski film nije bio bez džim bima, koga pije i Šon Koneri kao Džems Bond

Burbon je i mjera insistiranja na tradiciji i kvalitetu koja ga postavlja na samu granicu između ekskluzivnog i pristupačnog koji je, iza koka kole, po marketinškoj upotrebi ovih elemenata. Efektnu promociju džim bim je dobio i u vestern filmovima, gdje se redovno pije u salonima, ali i kasnije u kultnim filmovima o Džejms Bondu.

Sve je to doprinijelo da se japanski multinacionalni konglomerat, Santori iz Osake, živo zainteresuje za kupovinu Bima, što se i desilo početkom godine i to za 16 milijardi dolara. Ipak, džim bim kao dio američke istorije i kulture, neće se japanizovati, i dalje će se proizvoditi u Kentakiju, od lokalne vode i domaćeg kukuruza koji će previrati pod suncem američkog juga. Japanci očekuju godišnji promet od 4,3 milijarde i širenje tržišta džim bima na Kinu, Indiju i Rusiju.

JIM BEAM WHITE

Bogat ukus crpi iz tajnog porodičnog recepta i minimum četiri godine sazrijeva u novim, nagorjelim hrastovim buradima. Otuda je najprodavaniji i najpopularniji burbon. Prepoznatljiv je po boji zlatne slame, a aromu mu daje hrastova vanila sa tragovima začina. Nježnog je ukusa, s primjesama karamele i vanile i čistom završnicom punog ukusa.

JIM BEAM BLACK

Sjajno izbalansiran burbon, sazrijeva čak osam godina i predstavlja izvanrednu kombinaciju mlađih i zrelih aroma drveta. Ima boju tamnog ćilibara, aromu dubokog mirisa s mješavinom karamele, hrasta, cimeta i vanile. Njegov ukus karakteriše karamela, dobra uravnoteženost, bogatstvo i punoća, a završnica je duga, meka i ublažujuća.