NIKOLAS PENI, direktor Banjalučke pivare: Zlatna pjena Nektara

Okus. Osvježenje. Dio mnogih kultura. Pivo! Zahvaljujući nekim vitaminima i mineralima, ljekovito. A, jedini domaći proizvođač piva sa uspješnim poslovanjem i rastom prodaje, Banjalučka pivara, na čijem čelu je jedan od najomiljenijih ljudi u BiH, naš Peni, za The Prestige otkriva kako je baš u doba recesije napravio iskorak sa Nektar pivom, što je u stvari recept za mnoge menadžere

Tradicija proizvodnje piva stara je gotovo kao i ljudski rod. Pili su ga i Vavilonci i stari Egipćani. Vremenom, proizvodnja se proširila na Evropu. U srednjem vijeku pivo se obično proizvodilo u samostanima gdje su monasi usavršili metodu koristeći hmelj kao konzervans.
Tako su, prije nego što je i Dunđerski u Vojvodini pravio ale piva, na desnoj obali Vrbasa, nadomak Banjaluke, devet tek doseljenih kaluđera trapističkog reda napravili prvo pivo u ovom regionu! Bilo je to prije 150 godina. U kvartu gdje je današnja Banjalučka pivara.

Peni je devet godina je radio za Johnnie Walker i Guinness

Od trenutka njene privatizacije, na čelu je Englez Nikolas Peni (Nicholas Penny), kome je, kao iskusnom menadžeru u pivarskoj industriji, ponuđeno mjesto direktora. Nije mnogo razmišljao. Bosna i Hercegovina mu je, nakon Rumunije, gdje je u Brewery Holdings Romania ostvario sjajan rezultat u proizvodnji piva, bila nov izazov. Pivaru u Banjaluci zatekao je u dobrom stanju, ali ne i bez problema. Trebalo je povratiti povjerenje u Nektar… Danas je Banjalučka pivara jedini domaći proizvođač piva sa uspješnim poslovanjem i rastom prodaje. U prošloj godini ostvarili su prihod od 45,5 miliona maraka.
Peni je rođen u Lemingtonu, nedaleko od Birmingena, ali je mladost proveo u Vinčesteru, blizu Oksforda. U tom gradiću, u grofoviji Hempšir, pohađao je jedan od najstarijih engleskih koledža. Kasnije je s juga preselio na sjever Engleske, na Univerzitet u Daramu, gdje je 1989. diplomirao ekonomiju i sociologiju; nakon čega počinje karijeru u oblasti prodaje i marketinga.

Pivo je drugo najpopularnije piće na svijetu nakon čaja

Prvi posao imao je u kompaniji Moet Hennessy Group u Francuskoj, kao PR za svjetske brendove, šampanjac Moet&Chandon Champagne i konjak Hennessy Cognac. Poslije toga (1990.) pridružuje se kompaniji Guiness radeći na promociji i plasmanu istoimenog piva i viskija Johnnie Walker, potom menadžer za ^ešku i na kraju za međunarodni marketing brendova Johnnie Walker. Nakon spajanja sa kompanijom Grand Metropolitan u Diageo, radi na razvoju dinamičnijih projekata. A, prvi je bilo stvaranje pivarskog tržišta u Rumuniji, gdje će u samo tri godine, od 1998. kada je holding Brewery prodavao tek pola miliona hektolitara, povećati prodaju na preko 2,4 miliona hektolitara, i postati tamošnji lider, ispred najvećih internacionalnih kompanija. Ostali projekti na kojima je radio do 2004. uključivali su mineralnu vodu, čokoladne konditorske proizvode, pekare i proizvodnju žestokih pića.
– Uvijek sam bio vezan za hranu i piće (smijeh).

Proizvodili smo odlično pivo, imali sjajan tim, ali je problem bio u percepciji, pa smo rekli: hajde da je promijenimo! I promijenili smo je!

Po povratku u London, 2005. proveo je godinu dana kao konsultant na velikim strateškim projektima za kompanije poput South African Breweries, Coca Cola International, Jim Beam i William Grants.
A onda je uslijedio obrt s početka priče: u julu 2006. dolazi za direktora Banjalučke pivare. Međutim, jedan od najvećih problema s kojim se suočio bio je gubitak povjerenja kupaca u Nektar.
– U prve tri godine smo uradili dosta toga i, što je najbitnije, napravili bolje pivo, ali to se nije vidjelo u konačnom rezultatu.
U periodu recesije u nekoliko navrata pomišlja da se povuče, iako nije od onih koji lako odustaje. I nije!
– Zbog krize (2009.) smo izgubili četiri godine. Onda smo odlučili da ne možemo samo da sjedimo i kukamo, već da moramo uraditi nešto radikalno. I rekli smo: ‘Hej, proizvodimo odlično pivo, imamo sjajan tim, problem je u percepciji, hajde da je promijenimo’! I promijenili smo je. Prvo, putem nove ambalaže i boje flaše, pa su ljudi odlučili da probaju taj novi Nektar. I on im se svidio. Rezultati su počeli da dolaze. Jer, najteže je kad radiš svaki dan, uradiš dosta konstruktivnih stvari, ali nemaš krajnji rezultat. To je za sve nas najteže.

Penny BL Pivara

Gotovo 99 odsto vremena provodi u Banjaluci, tek za praznike ode u Englesku. Za ovih deset godina upoznao je mnoštvo ovdašnjih ljudi, zavolio mnoga jela, našao hobije.
– Ljudi se iznenade kada im kažem da ovdje ima mjesta za kvalitetan život, ali to je zaista tako.
Obožava prirodu, a planinarenje mu je velika strast.
– Od domaćih planina, najljepši mi je Maglić.

Sviđa mi se način na koji ljudi ovdje žive. Dosta su slični Englezima, što daje prostor za traženje rješenja

Strast mu je i lov, član je lovačkog udruženja ‘Zmijanje’ u kojem je već stekao prijatelje. Kad god mu to obaveze dozvole – trči. Otuda i ne čudi podrška Pivare banjalučkom polumaratonu. O ljudima u BiH bira riječi.
– Svi smo mi proizvod vlastitog iskustva i kulture. Proveo sam 20 godina van Engleske, prilagodljiv sam na druge situacije, države i ljude. Sviđa mi se način na koji ljudi ovdje žive. Dosta su slični Englezima, i to olakšava mnogo toga; daje prostor za traženje rješenja. Imamo i isti smisao za humor.
U narednih deset godina sebe i dalje vidi u Banjaluci. Planova je mnogo.
– Postali smo veoma uspješna pivara i u narednih nekoliko godina želimo ojačati naš položaj na tržištu. I dalje ćemo se fokusirati na Nektar, ali i donijeti neke inovacije i nove proizvode. Istovremeno, želimo proširiti prodaju Nektara na cijelu BiH, a onda i region. Drugi korak je proizvodnja novih brendova. Imali smo jedan eksperiment sa Nektar specijalom. Bila je to ograničena edicija, proizveli smo pola miliona flaša i prodali ih za dva mjeseca. I to je dobar znak da su ljudi zainteresovani za nove proizvode.
Peni zaista ne izgleda kao čovjek koji ima razloga da ide iz BiH. Smatra da posao u Banjaluci još nije završio.
– Uspjeli smo da izgradimo Nektar tako da bude prepoznatljiv kao pivo vrhunskog kvaliteta, koje je u skladu sa svim kredibilnim internacionalnim standardima, a ne samo kao dobro lokalno pivo. Nastavićemo ulagati u razvoj našeg poslovanja u BiH i društveno odgovornim djelovanjem doprinositi razvoju lokalne zajednice.

NEKTAR KAO LESTER

Kao i većina Engleza, Peni je vatreni obožavalac fudbala. Navija za Lids, ali je ispratio nevjerovatan uspjeh fudbalera Lestera, malog kluba koji je prvi put u istoriji postao šampion Premijer lige, ispred mnogo bogatijih i slavnih.
– Uvijek su bili srednja klasa, nikad u vrhu, i zato je ovaj uspjeh fenomenalan. Održali su sport živim, i pogodili u centar: Lester je dokaz i dobar primjer da i mali mogu da pobijede velike. To radimo i u Banjalučkoj pivari.
(Žarko Marković)