Pukao mjehur oko kanabisa, akcije vrtoglavo tonu

Svijet

Akcije firme koje se bave prodajom kanabisa počele su vrtoglavo da opadaju od marta ove godine, za razliku od prethodnog perioda kada je njihova vrijednost rasla i do 400 odsto mesečno.

Investitori koji su svojevremeno svoje resurse ulagali u firme koje se bave prodajom kanabisa smatraju se modernim pronalazačima blaga. Najpoznatije svjetske firme na tom polju danas bilježe veliki uspjeh. “Kenopi grout” ( Canopy Growth) jedna je od najvećih proizvođača kanabisa na teritoriji Sjeverne Amerike, osnovana 2014, a 2018. zajedno sa ostalim zagovornicima legalizacije marihuane uspijeva da zajedničkim zalaganjem prekine dugi niz godina, od 1923. kada je donijet zakon kojim je posjedovanje kanabisa smatrano kriminalnim dijelom. Pored nje, druge dvije najpoznatije su Tilrej i MedMen. Cilj vlasti ovom legalizacijom je bio da se smanji konzumiranje droge među mladima, a dilerima umanji dobit.

Pad akcija

Smatralo se da će ovo biti veliko tržište, a stručnjaci su predviđali da će za deset godina ono vrijedjeti 200 milijardi dolara. Ipak, neočekivano, ove firme se u posljednje vrijeme suočavaju sa znatnim padom svojih akcija.

Od marta ove godine, ono je izgubilo na vrijednosti oko 35 milijardi dolara. Pogođene su sve kompanije koje se bavim ovim poslom, a jedna od najteže pogođenih bila je “Aurora kanabis” čija je vrijednost pala za 60 odsto. Više ništa ne podsjeća na vrtoglavi uspon od prošle godine kada su akcije rasle i za 400 odsto mjesečno. Na Volstritu se govori o katastrofi teškoj 375 milijardi dolara za firmu “Kenopi grout”.

Problem koji se nameće odnosi se na veliku količinu marihuane koja se nalazi u državnim skladištima. U Kanadi se od legalizacije prodalo samo deset odsto od čitave količine, dok je 450 tona marihuane još uvek na “čekanju”.

Crno tržište

Slaba prodaja može biti posljedica visoke cijene kanabisa na ovom tržištu, usled postojanja visokih poreza od čak 45 odsto. Zbog toga, veliki broj konzumenata prelazi na “crno tržište”, pa se za svoje potrebe obraćaju lokalnim dilerima, usljed velike razlike u cijeni. Mnogi ljudi to ne mogu sebi da priušte i radije pristupaju problemu “ispod žita”, odnosno obraćaju se crnom tržištu.

„Zašto bi neko dao 20 dolara za marihuanu kad se ista količina na ulici može dobiti za dva dolara?“, pita Alan Valdes iz firme Silverber Kapital. On naglašava da se situacija sa padom akcija firmi neće popraviti sve dok se države ne dogovore da smanje porez.

Rješenje za industriju kanabisa

Do kratkog rasta akcija doveo je novi zakon Predstavničkog doma Sjedinjenih Američkih Država u kojem je velikom većinom prihvaćen zakon po kom banke više neće biti krivično gonjene ako posluju sa preduzećima koja se bave prodajom kanabisa, međutim, nakon toga akcije su opet pale.

Ipak, firme vide mogućnost rješenja ovog problema. Kenopi group želi da zajedno sa kandskim reperom Drejkom osnuje „preduzeće za velnes“ koje će proizvoditi razna sredstva za konzumiranje kanabisa. U bivšoj fabrici čokolade firme Heršiz trebalo bi da počne proizvodnja kolača s kanabisom. U planu su i pića sa marihuanom.

Osim toga, na velikoj cijeni  u posljednje vrijeme je i kozmetika koja je bazirana na konoplju. Ipak, investirori smatraju da će proći dosta vremena dok ovo tržište ne zaživi opet. Svijetlu tačku vide u eventualnom reizboru Donalda Trampa na predsedičkim izborima iduće godine. Smatraju da će Tramp vidjeti da može da “ubira” fin porez, iako se o tome još ne oglašava, zbog osjetljivosti teme.