Globalni lanci snabdijevanja se nalaze pod velikim pritiskom

Svijet

Luke su zakrčene, nema dovoljno vozača teretnih vozila, a nestašica čipova koči proizvođače automobila i elektronike. Cijene zbog svega toga rastu i usporava se oporavak svjetske ekonomije od posljedica pandemije koronavirusa.

Nažalost, analitičari kreditne agencije Mudiz (Moody’s) upozoravaju da će se stanje lanaca snabdijevanja “prije pogoršati nego poboljšati”, javlja Si-En-En.

“Sve je očiglednije da će problemi koji muče globalne lance snabdijevanja otežati oporavak svjetske ekonomije koji se taman zahuktava – stoji u izvještaju agencije Mudiz koji je objavljen u ponedeljak.”

Međunarodni monetarni fond (MMF) u utorak je svoju projekciju rasta američke ekonomije smanjio za jedan odsto, što je najveće smanjenje predviđenog rasta neke G7 zemlje. MMF je rekao da projekciju snizio zbog problema u lancima snabdevanja i slabljenja potrošnje.

“Kontrole na granicama, ograničena mobilnost, nedostupnost globalne kovid propusnice i potisnuta potražnja zbog zarobljenosti ljudi u domovima doveli su do toga da globalna ekonomija pati zato što se dostave ne ispunjavaju na vrijeme, što pak dovodi do rasta cijena i troškova. Sve to znači da rast BDP-a na globalnom nivou neće biti toliko robustan”, piše u izveštaju, prenosi Jutarnji list.

Mudiz kaže da je nedostatak vozača teretnih vozila “najslabija karika” u lancu. Britanske luke su zakrčene, a benzinske stanice bez goriva upravo zbog manjka vozača.

Agencija kaže da budućnost trenutno nije svetla zbog nekoliko faktora koji otežavaju oporavak lanaca snabdijevanja.

Kao prvo, Mudis kaže da se različite zemlje na različiti način bore sa kovidom 19 te da se zbog toga ne mogu usaglasiti pravila kojima će se voditi akteri svjetske ekonomije. Na primjer, Kina želi da broj slučajeva zaraze svede na nulu, a SAD su spremne da žive sa kovidom i da ga tretiraju kao endemsku bolest.

“Te razlike predstavljaju ozbiljnu prepreku jer se zbog njih ne mogu uskladiti obrasci za kretanje zaposlenih u lancima snabdijevanja”, kažu analitičari agencije.

Kao drugo, Mudiz kaže da nema “koordinisane globalne volje” da se osigura bolje funkcionisanje lanca snabdijevanja.

Direktor investicione banke Džej-Pi Morgan Čejs Džejmi Dajmon u ponedeljak je rekao da će svijet vrlo brzo zaboraviti probleme koje trenutno muče globalnu transportnu mrežu.

“Naredne godine neće biti tih problema. Sad je najgore. Mislim da će se tržišta prilagoditi na isti način na koji su se prilagodile i kompanije”, rekao je Dajmon.