Solidan drugi kvartal za američke firme, ali ne i za njemačke

Svijet

Kompanije sa velikom tržišnom kapitalizacijom započele su sezonu objavljivanja poslovnih rezultata za drugi kvartal ove godine u SAD-u. SAD trenutno doživljava privredni rast i zdravo tržište rada koje omogućava solidan nivo potrošnje američkih domaćinstava.

Ovo je vrlo važno u američkoj ekonomiji, jer potrošnja domaćinstava čini 68 odsto američkog BDP-a. Stoga možemo očekivati da je većina velikih američkih kompanija koje trguju na berzi zabilježila dobar poslovni rezultat u drugom kvartalu. Vjerovatno će to ukupno biti nešto lošije od starih očekivanja zbog manje potražnje iz Kine i inflacije, ali će i dalje biti dobro. Ipak, velike američke banke, predvođene najvećom JPMorgan Chase, već sada stvaraju veće rezerve za loše kredite, čiji nivo bi se mogao povećati zbog svih rizika u budućnosti.

U SAD-u su dugoročno najuspješnije one banke koje iz krize izlaze sa snažnim bilansom koji im omogućuje dovoljnu likvidnost za srednje i postkrizne kupovine konkurenata i širenje poslovanja. Bez obzira na trenutno solidno stanje američke ekonomije, moramo znati da kombinacija visoke inflacije, kineske zero covid politike i rata u Ukrajini povećava vjerovatnoću “hlađenja privrede” i u SAD, kao što je spomenuta kombinacija povećala cijene hrane i energenata. Istovremeno, zbog kvantitativnog zaoštravanja monetarne politike Američke centralne banke (Fed) i povećanja kamatnih stopa u globalnom finansijskom sistemu, nivo likvidnosti će se u budućnosti dodatno smanjivati. Skuplje zaduživanje, uz inflaciju, negativno će uticati na prezadužene firme, javne finansije i tržište nekretnina u SAD-u jer će potrošačima biti sve teže da priušte finansiranje nekretnina.

Kraj jula takođe označava početak sezone izvještavanja za njemačke kompanije uključene u njemački berzanski indeks DAX. S obzirom na nesrazmjerno veću izloženost njemačke ekonomije negativnim posljedicama rata u Ukrajini u odnosu na američko, može se očekivati da će ova sezona izvještavanja kvartalnih poslovnih rezultata biti lošija u Njemačkoj. Posljednje, ali ne i najmanje važno, proizvodne cijene u njemačkoj industriji (PPI indeks) u junu su porasle za 32,7 odsto na godišnjem nivou (uglavnom zbog rasta cijena gasa i poluproizvoda), a sudeći prema padu njemačkog trgovinskog balansa posljednjih mjeseci, možemo zaključiti da je barem nekim njemačkim firmama teže prenijeti takvo povećanje troškova na kupca.

Kinezi sve manje kupuju zbog lockdowna, nema više toliko ruskog i ukrajinskog tržišta, a ni evropska domaćinstva ne mogu da podnesu više od 30 odsto povećanja troškova u jednoj godini. Dok slabiji euro uzrokuje veću potražnju s američkog tržišta, s druge strane jak dolar nepovoljan je za poslovanje firmi iz eurozone pri kupovini onih sirovina koje trguju u dolarima.