Haos u pomorskom transportu: Stotine brodova čeka pred lukama

Svijet

Trenutno gotovo 600 brodova čeka na istovar, odnosno utovar robe pred najvećim svjetskim lukama, što je dvostruko više nego početkom godine.

Gotovo stotinu brodova usidreno je ispred kontejnerskih luka u Hongkongu i Šendženu zbog čega drastično rastu cijene svih vrsta robe u Evropi i Americi, a što je posljedica ogromnog porasta troškova transporta robe, piše Financial Times.

Najgore je u južnoj Kini gdje je protekle sedmice luke na dva dana zatvorio i tajfun koji je pogodio to područje. Koliko je pandemija uticala na globalni pomorski prevoz govori činjenica da je jedan slučaj zaraze u avgustu zatvorio terminal Ningbo, izvan Šangaja na čak dvije nedjelje.

“Lanci snabdijevanja su pogođeni su sa svih strana i srušili su se na dosad neviđen nivo”, rekao je Simon Heaney, analitičar pomorske konsultantske kuće Drewry. “Problemi su mnogo dublji od onoga što vidite u lukama”, dodao je.

Povećana potražnja za potrošačkom robom, poremećaji u redu plovidbe kontejnerskih brodova izazvani pandemijom, te nedovoljan broj lučkih radnika i vozača kamiona rezultirali su sve dužim čekanjem na ukrcaj i iskrcaj.

Probleme dodatno produbljuje i to što dio brodova dolazi na odredište kasnije nego što je predviđeno, a što onda remeti poslovanje u cijelom lancu otpremanja robe. Poremećaji u lancima snabdijevanja tako se odražavaju i na ranije spomenute cijene brodskog prevoza.

Prosječna globalna cijena prevoza 40-stopnog kontejnera sada je blizu 10.000 dolara, tri puta više nego početkom godine, te čak 10 puta više nego prije pandemije, pokazuju podaci Freightosa.

Neki očekuju da će zagušenje u pomorskom teretnom prevozu potrajati najmanje do kineske Nove godine u februaru 2022. godine, a neki smatraju da bi kriza mogla potrajati i duže nego što se očekivalo, posebno ako vremenske prilike budu nepovoljne i ako se dogodi još koji proboj virusa u kineske luke.

Broj dana čekanja na iskrcaj u najvećim svjetskim lukama je porastao, a zbog nedovoljnog broja vozača teretnih vozila i zagušenih rečnih teretnih linija prekrcane su kontejnerima koje nema ko da odveze.

Krajem prošle sedmice Felikstou je bila najzagušenija britanska luka. Maersk je stoga dio tereta za Britaniju preusmjerio u evropske luke odakle može biti prebačen na manje brodove.

Bolja situacija nije ni na američkoj zapadnoj obali. Iako je broj brodova koji čekaju ispred pacifičkih luka pao s rekordnih septembarskih 76 na sadašnjih 57, nedovoljan broj lučkih i transportnih radnika doveo je do 12-dnevnog čekanja. Međutim, američke luke su i trenutno ubjedljivo najneefikasnije na svijetu.

Problem u američkim lukama je toliko ozbiljan da je predsjednik Džo Bajden zatražio povećanje kapaciteta od željezničkih i putnih prevoznika, te luka. Velike kompanije poput Volmarta i UPS najavile su da će se dodatno angažovati u bržem otpremanju robe.