Ljevnaić – Procvat Jahorine

Interview, Travel

Poslije velikih investicija, Jahorina na 40 kilometara uređenih staza garantuje skijanje po FIS standardima najmanje 120 dana tokom sezone. Tako je Jahorina danas popularno i moderno mjesto za sve, pogađa svačiji ukus. I najzahtjevnijih turista!

Nova bajka! Nova energija i ambijent. Novi uslovi i ugođaj. Primamljiva za sve željne adrenalina, kao i uživanja u zimskim sportovima, planinarenju ili samo boravku u prirodi. Jahorina! Gdje su sve generacije, i stari i mladi i školske grupe. Otuda prva turistička destinacija u Republici Srpskoj, ali i šire. Tako je zamislio direktor Olimpijskog centra, Dejan Ljevnaić. Britanski Telegraf prije tri godine svrstao je Jahorinu među 10 najboljih skijališta ovog dijela Evrope, a prije dva mjeseca The Guardian među 10 najboljih skijališta u Evropi. Što je potvrda da je vrijeme Jahorine ponovo došlo.

Nigdje ne naučimo toliko o sebi kao kad smo na planini, naročito zimi na Jahorini. Gdje neprestano otkrivamo nove strasti i stičemo iskustva. Taj impuls koji nas tjera na fizičku radoznalost, kad se šestosjedom odvezemo na njen najviši vrh, na Ogorjelicu, na 1916 metara, pa odozgo lagano zagospodarimo na skijama, na putu ljepote, uživajući mentalno u svakom trenutku, svojevrsno je otvaranje novih svjetova; nove harmonije sa univerzumom. Shvatite, to je to – najiskrenije mjesto za užitak, odmor, skijanje, zabavu na snijegu koja se samo nastavi tokom večernjih sati.

Jahorina ima najbolji odnos cijena-kvalitet u regionu, što je privuklo već hiljade novih gostiju. Samo u odnosu na Srbiju, ski pass je jeftiniji za gotovo 50%

Još od Olimpijskih igara 1984. nije ništa toliko važno urađeno na Jahorini kao sada sistem vještačkog osnježavanja (TechnoAlpin), pa prvi put garancija za najmanje 120 sniježnih dana godišnje. Već prvog ovosezonskog vikenda, 29. novembra, skijalo je preko 2.000 skijaša. Čak 40 kilometara uređenih i ublaženih novih ski staza i puteva sada su povezani u cjelinu sa 88 lansera i 25 sniježnih topova, a na samom vrhu planine, izgrađeno je i vještačko jezero od 75.000 kubika za potrebe sistema osnježavanja, koje će ujedno biti atrakcija i tokom ljeta. U prošloj godini prihodi na Jahorini su uvećani za 91 odsto, pa se sada interesuju i strani investitori; upravo je realizovana akvizicija hotela Bistrica od strane švajcarske kompanije. Dosta je urađeno za kratko vrijeme, ali planova ima još.
Prioriteti su nam skijaš, skijaške staze i, naravno, popularizacija skijanja kod djece i omladine. Kada kažem staze mislim na nove uređene staze po FIS standardima, homologovane, blage, široke, obilježene novom signalizacijom, zaštićene vjetroustavima i utabane po najvećim mogućim standardima, kojih poslije investicionih radova ima 40 kilometara. Kada kažem skijaš mislim na sve što stvara lijep osjećaj skijašu na planini (novootvorena i uređena prodajna mjesta, dva nova ski poligona za početnike, hiljadu novih parking mjesta, heliodrom, Olimpijski krugovi…). Paralelno smo radili na popularizaciji skijaškog sporta i omogućili smo čak 11.200 besplatnih karata za djecu iz lokalnih samouprava.

Vodili smo se domaćinskim pristupom, obraćali pažnju na sitnice, inicirali i učestvovali u rješavanju svih potencijalnih problema za skijaše i posjetioce što za rezultat ima pozicioniranje Jahorine kao najveće šanse Republike Srpske.

Tvrdite da će Jahorina postati prva turistička destinacija u Republici Srpskoj, ali i šire. Poredeći je, kao potencijal, sa 100 novih fabrika. Vašim dolaskom zaista je urađeno dosta!
Za relativno kratko vrijeme jesmo uradili dosta, iako se to sada čini kao jednostavan proces, mi koji smo učestvovali u njemu znamo koliko truda, rada i strpljenja je uloženo u cjelokupan projekat na Jahorini. Iako niko nije očekivao ovakav procvat Jahorine, vjerovao sam u njen potencijal i bio siguran da uz prave poteze možemo da pozicioniramo Jahorinu u sam vrh zimskih skijaških centara.
U ovom poslu greške su izuzetno skupe i ne mogu se ispraviti, zato je najvažnije imati stručne ljude i dobar tim koncentrisan na realizaciju zajedničkih ciljeva. A cilj za ovu sezonu nam je bio da pozicioniramo Jahorinu na mjesto koje zaslužuje, da dokažemo da uspjeh i rezultati od prošle sezone nisu slučajnost i da smo od početka sistemski razmišljali i stvorili strategiju razvoja Jahorine za duži period.
Zahvaljujući najsavremenijem sistemu za osnježavanje i ove godine smo prvi u regionu otvorili skijalište, 29. novembra. Već prvog radnog vikenda u ovoj zimskoj sezoni na jahorinskim stazama skijalo je preko 2.000 skijaša, koji su nestrpljivo čekali da probaju savršenu podlogu napravljenu kombinacijom prirodnog i vještačkog snijega.
Kada smo planirali investicije krajnji cilj nam je bio da imamo zadovoljnog skijaša kojem ćemo pored perfektno uređenih staza i sistema žičara, i na prvom mjestu bezbjednosti, ponuditi i dodatnu vrijednost i razlog da se vrati na Jahorinu.

Jahorini ste i vizuelno vratili identitet olimpijske planine. Koliko je to imalo emotivni efekat, s obzirom da je Sarajevo bilo domaćin ZOI 1984. godine?
Potrudili smo se da Jahorini vratimo olimpijski sjaj koji je krasio 1984. i zaista mislim da smo uspjeli u tome. Čak smo za sve posjetioce prvi put, nakon 28 godina, uredili i otvorili stazu Olimpijski spust na kojoj je za vrijeme olimpijskih igara voženo takmičenje u spustu, i koja kod posjetilaca i iskusnih skijaša vraća lijepe uspomene. Pripremili smo se i za EYOF, Olimpijske igre mladih koje će se od 9. do 16. februara održati u Sarajevu i Istočnom Sarajevu, i koje same po sebi Jahorini vraćaju olimpijski rejting. Konkretno, mi smo zaduženi za pripremu tri borilišta: biatlon, karling i, naravno, alpsko skijanje.

Ovo je sada pun kapacitet Jahorine, u smislu broja staza. Hoće li, sa povećanjem broja turista i skijaša, biti proširenja smještaja i hotela. OC Jahorina je upravo izvršila akviziciju svog hotela Bistrica jednoj švajcarskoj kompaniji… Dakle, stižu i stranci!
Olimpijski centar Jahorina sada raspolaže sa 40 kilometara staza uređenih po FIS standardima, širokih najmanje 40 metara, bez kontranagiba, tako da sada na blagim stazama svaki početnik može da se spusti sa vrha Jahorine. Za sprovedene investicione radove na izgradnji staza smo dobili potvrdu, odnosno sertifikat Svjetske skijaške federacije, da su staze homologovane za discipline slalom, veleslalom, SG i spust. Sve staze su zatravljene i urađeni su drenažni kanali kako bismo ih što lakše održavali. Najveću pažnju posvetili smo upravo izgradnji novih, blagih staza, kojih sada ima više od dvije trećine, ali nismo zaboravili na strastvene i iskusne skijaše za koje smo oživjeli stazu Olimpijski spust.
U svakom momentu na Jahorini skijašima su na raspolaganju tri šestosjedne žičare, jedna dvosjedna i tri ski lifta kapaciteta 13.000 skijaša na sat koji sigurno i bezbjedno prevoze skijaše do vrha Jahorine i omogućavaju im skijanje i bordanje na idealno uređenim sniježnim stazama.
Tokom prošle skijaške sezone imali smo više od 185.000 skijaša, što je veliko povećanje u odnosu na prethodne zimske sezone a ove godine, sudeći po interesovanju i odličnim pripremama za sezonu, očekujemo još veći broj skijaša i posjetilaca. I još premašenih novih rekorda.
Nakon svih infrastrukturnih i investicionih radova, Jahorina je postala jedno veliko gradilište. Trenutno su u toku radovi na izgradnji četiri smještajna objekta na različitim lokacijama na planini, vrijednost zemljišta svim ovim sprovedenim investicijama povećana je za preko četiri puta, što je rezultiralo privlačenjem velikog broja ozbiljnih investitora iz različitih krajeva Evrope i svijeta.
Hotel Bistrica je prije godinu dana, kada smo preuzeli upravljanje OC Jahorina, bio u nezavidnoj poziciji sa lošom perspektivom. Infrastrukturni radovi na planini i skijalištu doveli su do velikog interesovanja investitora za ulaganje na Jahorini i u hotel Bistrica u ovom slučaju, konkretno. Sada je došao novi investitor koji u planu ima ulaganje i čiji će dolazak rezultirati interesovanjem i privlačenjem novih posjetilaca i novih investitora, ali ono što je još važnije uposliće nove ljude i lokalna preduzeća, što predstavlja veliku šansu za Jahorinu.

Sve više je idealan odmor od stresa i posla na planini. I to baš kakva je Jahorina! Kako postići da Jahorina živi 365 dana, ne samo tokom ski-sezone?
Naš cilj je da Jahorina živi 365 dana u godini, jer zaista ima taj potencijal da za sve to vrijeme priušti posjetiocima posebnu vrstu užitka, odmora i razonode. Nakon što smo sistemom vještačkog osnježavanja maksimalno produžili zimsku skijašku sezonu u planu nam je i dodatno obogaćivanje ljetnih sadržaja, prvenstveno adrenalinskih ali naravno i dodatnih zabavnih i takmičarskih, koncerata, trka zabavnog, takmičarskog ali naravno i humanitarnog karaktera.

Preko 10 godina upravljate različitim ski-centrima, što je veliko iskustvo za ovdašnje prilike. Kako bi definisali profil današnjeg turiste i skijaša?
Današnji turisti i skijaši su prvenstveno veliki hedonisti koji očekuju i teže savršenstvu u svakom segmentu na jednoj turističkoj destinaciji. Smatram da Jahorina sada to ima ali takođe se možemo pohvaliti i najboljim odnosom cijena-kvalitet u regionu. Sa sigurnošću tvrdim da naši skijaši na Jahorini dobijaju uslugu zavidnog kvaliteta za uložena sredstva. Uradili smo i komparaciju cijena ski centara u širem regoniu i potvrdili da smo najjeftiniji, i da pružamo najbolju uslugu i najbolji doživljaj za skijaše. Samo u odnosu na Srbiju, naš ski pass je jeftiniji za gotovo 50 odsto.
Tako da, iako smo realizovali veliki broj projekata koji obećavaju izuzetno uspješnu zimsku sezonu, iako Jahorina više ne zavisi od količine snježnih padavina već skijašima garantuje mogućnost skijanja minimalno 120 dana tokom sezone, cjenovnik je ostao na nivou prošle sezone. Uz to, tokom sezone imaćemo razne akcije i promo vikende. Jahorina sada može zadovoljiti, čak i premašiti potrebe i najzahtjevnijih turista ali svakako da odličan paket sa dobrom cijenom može biti prilagodljiv i onima sa manjom platežnom moći. Volim da kažem da je Jahorina planina za sve i da pogađa svačiji ukus.

U vašem slučaju, rad je sačuvano vrijeme. Ipak, dosta putujete. Nije li to najbolji način za nove ideje? Gdje, u stavri, počinje vaša ideja. Šta je vaš recept uspješnosti…?
Dosta sam putovao i putujem i dalje jer menadžerska pozicija to nalaže. Zajedno sa mojim timom sam obišao veliki broj svjetskih skijališta, razgovarao sa ljudima, jednostavno izvukao najbolje iz svakog primjera i napravio svoj pristup, prilagođen našem podneblju i potrebama naših ljudi. Kada ste skijaš, i posmatrate sve iz skijaškog ugla, ideje same dolaze; bez obzira na to gdje se u svijetu nalazite. Osnovno u ovom poslu je imati domaćinski pristup, voditi računa o svakoj sitnici, svakom trošku i mogućoj uštedi. Pametno ulagati, odrediti prioritete i formirati tim eksperata u svim oblastima oko sebe, koji će nadopunjavati sve ideje i mogućnosti. Uz dobre ideje, adekvatan tim i želju za poslom uspjeh je zaista moguć, što je i te kako vidljivo na primjeru Jahorine za kratak period, jer u biznisu se broje realizacije a ne samo ideje.
(Borjana Simić /The Prestige)

VELIKO ULAGANJE VLADE REPUBLIKE SRPSKE
Vlada Republike Srpske podržala je investicione planove na Jahorini, otkupljene su obveznice od 10,3 miliona maraka za ulaganja u izgradnju sistema osnježavanja, uređene su i proširene staze a uloženo je i u ljetne sadržaje. Finansijski su podržane i mnoge kulturne, sportske i marketinške aktivnosti. Takođe, Vlada je podržala održavanje evropske Olimpijade za mlade EYOF 2019. u Istočnom Sarajevu i na Jahorini, gdje će se održati biatlon, karling i alpsko skijanje.