Crni petak protiv sajber ponedjeljka
Polovina evropskih kupaca (52 odsto) planira da obavi prazničnu kupovinu tokom trajanja rasprodaja i sezonskih popusta u vrijeme crnog petka, navodi se u istraživanju kompanije Kasperski.
Ipak, ove godine zbog pandemije omiljeni dan za kupovinu u godini (koji ove godine pada 27. novembra) po svim pokazateljima mogao bi da se preseli na internet. Zbog zaključavanja, strogih mjera prevencije i kraćeg radnog vremena tržnih centara, veliki broj trgovaca širom svijeta već se preorijentisao na onlajn trgovinu i nudi još veće popuste za potrošače koji će kupovati na taj način.
Kolika će ove godine biti potrošnja, teško je predvideti. Kako je onlajn kupovina u porastu, nalazi ruske kompanije takođe pokazuju da većina ispitanika ne planira da smanji svoje troškove kad je riječ o prazničnoj kupovini, uprkos ekonomskoj recesiji širom kontinenta. Samo četvrtina (26 odsto) potrošača u Evropi planira da smanji budžet za prazničnu kupovinu, i to za trećinu ili više.
Predviđanja su da bi, zbog zdravstvene krize, takozvani sajber ponedeljak (30. 11. ) kao dan za ogromna sniženja namijenjen onima koji kupuju preko interneta mogao čak i da zaseni popularnost crnog petka. Tim prije što epidemiolozi poslednjih nekoliko dana apeluju na građane da izbjegavaju tradicionalne gužve u tržnim centrima u ovom periodu.
U uputstvu izdatom pred obeležavanje Dana zahvalnosti, Američki centar za kontrolu i prevenciju bolesti objavio je da se „kupovine u prepunim radnjama smatraju rizičnim i da ih, ove sezone, treba izbjegavati u vrijeme praznika kako bi se sprečilo širenje virusa korona”. Umjesto toga, preporučuje se kupovina preko interneta.
U Velikoj Britaniji je ovogodišnji crni petak počeo ranom prodajom, kupci su već danima bombardovani reklamama. Mediji komentarišu da je pandemija uspjela da zaustavi skoro svaki drugi događaj planiran u 2020. i da ove pošasti neće biti pošteđen ni novembarski dan u godini kada se najviše kupovalo. Situaciju u tradicionalnim radnjama će definitivno iskoristiti onlajn prodavci, a predviđanja su da bi potrošači mogli da očekuju „najveće popuste ikada”.
Prevare su moguće
Samo 16 odsto ispitanika u Evropi nije spremno da ostavi svoje lične podatke na mreži kako bi ostvarili dodatne popuste – uprkos mogućnosti da upadnu u zamku prevaranata i postanu žrtve lažnih sajtova koji nude popuste. Kompanija Kasperski je upozorila kupce da budu oprezni i da vode računa o potencijalnim prevarama tokom praznične sezone kupovine. Ukoliko je ponuda toliko povoljna da bi bila istinita, vjerovatno je riječ o prevari. Kupcima se savjetuje da pazare samo u legitimnim onlajn prodavnicama, da sami ukucaju adresu sajta ili da je odaberu preko svoje bukmark opcije, jer je to bezbjednije nego da kliknu na link.