Sve iz Kine biće i do 25 odsto skuplje zbog transporta?

Region

Kineska roba koja u Srbiju stižu iz ove daleke zemlje mogla bi uskoro da poskupi, i to značajno, a s obzirom na to da je cijena transporta porasla oko 300 odsto za godinu dana.

Nedostatak brodskih kontejnera doveo je i do kašnjenja isporuka iz Kine, a sve zajedno je drastično podiglo troškove prevoza koji su značajna stavka u cijeni robe. Iz Bosne i Hercegovine procjenjuju da bi poskupljenje robe na njihovom tržištu moglo da se kreće između 20 i 25 odsto. Sličan skok očekuju i u Srbiji. Trenutno o preciznom poskupljenju niko ne želi zvanično da priča, ali se trgovci i poznavaoci slažu u jednom – skuplji prevoz znači i veću cijenu robe. Firme koje se bave uvozom kažu da će biti prinuđene da smanje svoju maržu, ali priznaju i da će dio tereta morati da snose potrošači.

Spas od većih cijena mogli bi jedino da budu alternativni načini nabavke i zaobilaženje direktnog uvoza robe iz Kine.

“Usporavanje u kontejnerskom transportu je bilo očigledno već sa početkom pandemije, a taj trend se zadržao i kasnije. Rokovi isporuke su se produžli, cijela logistika traje mnogo duže i onda je logično da i cijena transporta raste. To je jedna od posledica trenutne situacije i svih ovih barijera i dodatnih kontrola na granicama”, objašnjava u razgovoru za “Blic Biznis” Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku.

On kaže da zbog toga vjerovatno treba očekivati i određeni rast cijena u maloprodaji, mada je još uvjek pitanje koliko će to biti.

U popularnom novobeogradskom kineskom bloku 70 cijene su još uvjek stabilne. Značajnijeg poskupljenja nije bilo, ali to ne znači i da većih cijena neće biti.

Vlasnici kineskih radnji često navode da cijena robe zavisi prvenstveno od veletrgovaca, od kojih i oni nabavljaju proizvode, pa ako potraje situacija sa skupljim transportom može da se očekuje i određeno poskupljenje. Koliko tačno, ne mogu da prognoziraju.

Ipak, Slobodan Perović, upravnik popularnog tržnog centra u novobeogradskom Bloku 70, kaže u razgovoru za “Blic Biznis” da kineski prodavci u Beogradu već neko vrijeme robu nabavljaju iz više izvora i ne vjeruje da će se odlučiti za povećanje cijena, pogotovo u trenutnoj situaciji i okolnostima vezanim za pandemiju koja traje.

“Cijena transporta je značajno poskupila, i to ne od skoro, ali se naši zakupci snalaze na neke druge načine, pa tako na primjer dobavljaju robu iz Italije. U okolini Firence postoje fabrike koje rade kineske poluproizvode i proizvode i zatim ih izvoze, a pošto je to za nas uvoz iz Evropske unije, ne plaća se carina na tu robu”, objašnjava sagovornik.

Perović dodaje da su Kinezi počeli da nabavljaju i robu iz Turske, i ističe da ove rute snabdijevanja koriste već neko vrijeme, a jedan od razloga je i brzina isporuke.

“Kada naručite robu brodom, odnosno kontejnerom iz Kine, dok taj kontejner stigne može i da se promijeni godišnje doba, a to je često za njihovu prodaju veoma bitno”, kaže upravnik popularnog “Bloka 70”.

Perović navodi da u razgovoru sa zakupcima nije stekao utisak da planiraju poskupljenje robe, jer smatraju i da nema prostora za tako nešto u trenutnim okolnostima sa korona virusom. Takođe, kaže da nije bilo povećanog otkazivanja zakupa otkako je počela pandemija.