Po čemu se prepoznaje dobar radnik?
Pomislili biste da je za uspjeh na poslu i nešto što će vas izdvojiti od drugih zaposlenih bitno kako kodirate, koliko godina iskustva imate ili fakultetska diploma? To jeste važno, ali prema istraživanjima postoji nešto bitnije što će istaći izuzetnog zaposlenog
Nedavno međunarodno istraživanje ispitalo je više od 500 poslovnih lidera i pitalo ih šta je to što izdvaja dobre zaposlene. Istraživanje se bavilo time zašto su neki ljudi uspješniji od drugih u poslu, i odgovor je, kako piše Forbes, iznenađujući – glavni razlog je ličnost.
Značajno je da je 78 odsto lidera reklo da je ličnost to što izdvaja zaposlene.
Ličnost podrazumijeva set sklonosti i tendencija kroz koje osoba pristupa svijetu. Biti introverta ili ekstroverta je primjer važne osobine ličnosti. Osobine ličnosti se formiraju u ranom periodu, a utvrđuju se u kasnijim godinama. Mnoge važne stvari o osobi se promjene tokom života, ali ličnost nije jedna od tih. Ličnost se razlikuje i od intelekta i od emocionalne inteligencije, i tu je većina lidera pogrešno tumačila pojam.
Ono što su lideri u ispitivanju iznosili kao kvalitete ličnosti je u stvari emocionalna inteligencija. A za razliku od ličnosti, emocionalna inteligencija može da se mijenja i poboljšava.
Izuzetni zaposleni se ne oslanjaju na osobine ličnosti bogom dane, već na jednostavne, svakodnevne vještine koje svako može da primijeni.
Postoji više vještina emocionalne inteligencije koje lideri i menadžeri pogrešno tumače kao karakteristike ličnosti, a koje postavljaju izuzetne zaposlene iznad drugih.
Oni su voljni da odlože zadovoljstvo. Izuzetan radnik nikada neće reći To nije u opisu mog posla. Umjesto da očekuju priznanje najpre, oni napreduju u svom radu uvjereni da će kasnije biti nagrađeni.
Tolerišu konflikte. Oni ne traže konflikte, ali ni ne bježe od njih. Sposobni su da smireno i logično predstave svoju poziciju.
Fokusirani su. Učenicima pilotima često govore – Kada stvari krenu nizbrdo, nemojte zaboraviti da upravljate avionom. Izuzetni zaposleni razlikuju stvarne probleme od pozadinske buke, stoga ostaju fokusirani na ono što je bitno.
Razumno su hrabri. Izuzetni zaposleni su spremni da progovore kada drugi nisu, bilo da postave teško pitanje ili zatraže donošenje teške odluke, ali to rade u skladu sa tajmingom i smislemo. Promisle prije nego što pitaju i mudro biraju mjesto i vrijeme za to.
Kontrolišu svoj ego. Izuzetni zaposleni imaju ego, ali koliko god to bilo nešto što ih pokreće, nikada mu ne daju veću pažnju nego što zaslužuje. Spremni su da priznaju kada griješe, i da urade stvari na drugačiji način.
Nikada nisu zadovoljni. Takvi zasposleni su uvereni da stvari uvek mogu biti bolje, i tu su u pravu. Niko nikada ne prestaje da se razvija, i nema takve stvari kao dovoljno dobro kada je u pitanju lični razvoj.
Prepoznaju stvari kada su pokvarene i poprave ih. Oni ne prolaze pored problema, već ih rješavaju bez obzira da li je to pokvarena komoda u kancelariji ili neefikasan proces koji utiče na cijelo odjeljenje.
Odgovorni su. Oni posjeduju svoj posao, svoje odluke i svoje rezultate bez obzira da li su loši ili dobri. Razumiju da menadžeri nisu tu da okrivljuju nekoga već da doprinesu tome da se stvari urade kako treba.
Oni su tržišni, što može značiti mnogo stvari. Među kolegama su omiljeni, imaju integritet i liderske vještine (iako nisu na liderskoj poziciji). Eksterno, njima je povjereno da brend prezentuju dobro.
Neutrališu toksične ljude. Izuzetni zaposleni kontrolišu svoje interakcije sa toksičnim ljudima. Kada treba da razgovaraju sa takvim ljudima, oni situaciji prilaze razumno.