Najgori klub, a najviše vrijedi
Američki fudbal jeste popularniji, ali NBA prati drugačija publika, gdje se obrće više novca i u svijetu je zastupljenija po gledanosti
Njujork Niksi su najvrednija NBA franžiza koja vrijedi 4,6 milijardi dolara, prema izveštaju Forbsa. Ne tako značajna vijest za dvostrukog NBA šampiona i tim koji već šest godina nije uspio da se plasirala u plej-of NBA lige, a sve je izvjesnije da neće moći ni ove godine. Iako na terenu ne mogu da se povežu, vrijednost Niksa je u razmaku od dvije godine porasla za milijardu dolara. Cifru od četiri milijarde eura prešli su i ovogodišnji lider Zapada Los Anđeles Lejkersi (4,4 milijardi), najviše zahvaljujući dovođenjem Lebrona Džejmsa i Entonija Dejvisa, kao i franšiza Golden Stejt Voriorsa (4,3 milijardi) čiji je rast tekao paraleleno sa osvajanjem NBA titula 2015, 2017. i 2018. godine. Vrijednost im je u posljednjih pet godina skočila za čak 367 odsto.
Na listi najvrednijih američkih sportskih franšiza se, iznad Niksa, nalazi jedino ekipa američkog fudbala Dalas Kaubojsi sa vrijednošću od 5,5 milijardi dolara, dok bejzbol franšiza Njujork Jenkija vrijedi kao i Niksi. Do prije 10 godina nijedan NBA klub nije bio među pet najvrednijih i najbogatijih sportskih klupskih brendova u Americi. Čak nijedna NBA franšiza nije bila procijenjena na milijardu dolara. Međutim, prema posljedenjem Forbsovom izvještaju, prosječan NBA tim u ovom trenutku vrijedi oko dvije milijardi eura, a pri dnu je Memfis Grizli sa 1,3 milijardi dolara prihoda. Trideset NBA ligaša je ostvarilo prihod od 8,8 milijardi dolara.
NBA timovi su ravnomjerno podijelili 24 milijarde dolara od sponzorskog ugovora sa ESPN i TNT
NBA timovi su ravnomjerno podijelili 24 milijarde dolara od sponzorskog ugovora sa ESPN i TNT koji važi od sezone 2016/17. Prosječno, svaka franšiza je operativno prihodovala oko 70 miliona eura. Jedini gubitaš u ovoj kategoriji je Oklahoma Siti Tanders koja je u deficitu 23 miliona dolara zbog plaćanja poreza na luksuz usljed velikih plata od 60 miliona dolara.
U posljednje vrijeme NBA liga bilježi blagi pad gledanosti, a na to su uticale i povrede najvećih zvijezda lige poput Kevina Duranta, Stefa Karija ili prvog pika sa prethodnog drafta Zajona Vilijamsona, koji je tek nedavno debitovao za Nju Orelans Pelikanse. Takođe, protesti u Hongkongu su ugrozili budućnost NBA lige u Kini, najvećem inostranom tržištu. Liga je prošleg ljeta potpisala ugovor sa kineskom kompanijom Tencent u vrijedan 1,5 milijardi dolara za emitovanje utakmica u Kini.
Ipak, i pored malih turbulencija, NBA konstantno raste po prihodima. U posljednjoj deceniji NBA je rasla šest puta brže od američkog fudbala (NFL), bejzbola (MBL) i hokeja (NHL), ostalih najpopularnijih sportova u SAD. Iako je NFL najpopularniji sport u Americi, sa 41 od 50 najgledanijih emitovanja utakmica u Americi. Međutim, publika sve više gravitira ka strimovanju utakmica, čemu je doprinijela demografska struktura publike. Prosječan NBA gledalac je izuzetno mlađi u odnosu na fanove NFL ili bejzbol lige. Statistički, gledalac MBL (bejzbol) je u prosjeku star 59 godina, ljubitelj američkog fudbala ima oko 52 godine, dok je prototip NBA obožavaoca 43-godišnjak.
Uz to, NBA je daleko međunarodno popularnija i priznatija. Dobro je postavljena, a liga izuzetno dobro vođena. Pri tom ima medijski sadržaj koji nudi cijelom svijetu; međunarodno najpopularniji sport poslije fudbala.
Međunarodnoj popularnosti svakako doprinosi i to da u NBA timovima ima sve više igrača iz različitih krajeva svijeta. Samo tokom prethodne sezone, pored domaćih košarkaša, još 37 zemalja je imalo svoje predstavnike u NBA. Neki od njih su imali i najvažnije uloge u timovima. Poput Nikole Jokića koji je kao igrač Denvera bio u prvoj petorci NBA lige u prethodnoj sezoni, a učestvovao je i na Ol-star susretu najboljih košarkaša lige; Grk Janis Adetokunbo je proglašen za za najkorisnijeg igrača NBA; Francuz Rudi Gober je najbolji defanzivac, dok Slovenac Luka Dončić briljira u Dalasu.
Zbog svega navedenog, NBA ipak čeka još bolja budućnost kada je riječ o profitu od ulaznica, sponzorskih ugovora i prodaje medijskih prava širom svijeta. Trenutni ugovor sa ESPN-om i TNT-om, koji ističe za pet godina, vrijedan je 2,7 milijardi dolara, a prognoze stručnjaka idu dotle da bi sljedeći ugovor mogao biti čak duplo veći.