Jelena Ristić – Mastercard je najsigurniji način plaćanja

Direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, Jelena Ristić, za The Prestige kaže da se broj beskontaktnih plaćanja povećao. Pogotovo u 2018, u odnosu na 2017, taj broj je dostigao 154% u Srbiji, 133% u Crnoj Gori i 166% u BiH

Prema godišnjem MasterIndex istraživanju bezgotovinska plaćanja na bh. tržištu rastu i sve su otvorenija prema online kupovini. Potrošači koriste kartice za svakodnevnu kupovinu, osnovne namirnice, gorivo, obuću i odjeću. Naravno, postoje razlike među potrošačkim grupama i navikama među korisnicima debitnih i kreditnih kartica (korisnici kreditnih kartica troše veće količine novca jer često kupuju namještaj i bijelu tehniku). Platne kartice sve više se koriste i pri online kupovini ili pri putovanju, jer je multi-funkcionalnost plastike masovno prihvaćena širom svijeta; u slučaju Mastercarda, kao globalnog lidera u platežnim tehnologijama, to je preko 50 miliona lokacija u svijetu.

Jelena Ristić, direktorica za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine u kompaniji Mastercard, za The Prestige kaže da je ono što je najvažnije da se broj beskontaktnih plaćanja povećao. Pogotovo u 2018, u odnosu na 2017, taj broj je dostigao 154% u Srbiji, 133% u Crnoj Gori i 166% u BiH. U isto vrijeme 79% stanovništva u BiH kupovalo je online, dok je 36% to učinilo više puta godišnje. Svi ovo je dokaz da potrošači u BiH prihvataju komfor plaćanja, sigurnosti, popusta i ostalih benefita koja čine elektronsko plaćanje jeftinijim od gotovinskog.

Kakve su Vaše procjene u pogledu pozicije kompanije Mastercard u BiH i u regiji Zapadnog Balkana?
– Za nas u kompaniji Mastercard fokus je na dovođenju globalnih inovativnih tehnologija na lokalna tržišta. Iako je udio gotovine na Balkanu i dalje dominantan, porast bezgotovinskog plaćanja posljednjih nekoliko godina je i te kako primjetan. Ovo nas dovodi do zaključka da korisnici mijenjaju navike usljed upoznavanja sa koristima bezgotovinskog plaćanja.
Tržište također pokazuje značajan napredak u prilagođavanju novim tehnologijama, kao što je beskontaktno plaćanje. Nalazimo se u četvrtoj industrijskoj revoluciji, u okviru koje se cjelokupne industrije transformišu, a ljudi se sele iz oflajn u onlajn svijet. Svi i sve postaje povezano. Ova povezanost transformiše način na koji potrošači komuniciraju i vrše transakcije. Postoje procjene da će digitalna plaćanja činiti 38% svih potrošačkih transakcija do 2020. godine. Misija kompanije Mastercard je transparentno finansijsko poslovanje i kreiranje inkluzivnog bezgotovinskog društva.
Imamo veoma pozitivne primjere u regiji, kao što su plaćanje javnog prevoza u Beogradu sa Mastercard beskontaktnom karticom. U Crnoj Gori na primjer, olakšali smo, u saradnji sa tamošnjim MUP-om da ukoliko ste napravili prekršaj, isti izmirite na licu mjesta, uz popust. Tu je i projekat e-uprave u Srbiji, odnosno mogućnost plaćanja taksi, poreza i sličnih obaveza putem kartica što ima ogroman potencijal i olakšava život građana. Nadamo se da će ovakva rješenja doći i u BiH, jer svi radimo na stvaranju pametnih gradova. Posvećeni smo donošenju najnovijih tehnologija da pomognu rast pametnih gradova na način koji će koristiti građanima.
Tržišni događaji, kao što je JEF (Jahorina Business Forum), predstavljaju indikator snažnog opredjeljenja za ekonomskim razvojem. Kao kompanija posvećena inovacijama i dijalogu, Mastercard je prisutan na JEF i koristi ovu sjajnu priliku da se posveti trenutnim izazovima i da vodi dijalog. Moj kolega, Amir Trokić, predstavnik kompanije Mastercard za Bosnu i Hercegovinu, učestvovao je u panel diskusiji o Urbanoj mobilnosti na JEF. To je tema koja se odnosi na rješenja za pametne gradove, s kojima Mastercard ima značajnog iskustva u poslovanju širom svijeta. Za nas, pametni gradovi znače korištenje modernih, digitalnih tehnologija sa viskom stepenom fleksibilnosti primjene u svrhu gradnje efikasnije, praktičnije, štedljivije i prilagođene gradske infrastrukture koja olakšava i pojednostavljuje, te čini živote građana udobnijima i održivijima.

Procjene su da će digitalna plaćanja činiti 38% svih potrošačkih transakcija do 2020. godine

Kako Mastercard tehnologija utiče na sivu ekonomiju i transparentnost u poslovanju?
– Siva ekonomija je jedan od ključnih ekonomskih problema u mnogim zemljama Centralne i Istočne Evrope (CEE), ne samo BiH. Razlog za to je nedostatak kontrole i praćenja tokova novca. To uključuje većinsko korištenje gotovine na prodajnim mjestima, nemanje kontrole nad tržištem rada, utaju poreza, korupciju i slično, zbog čega je gotovo nemoguće da vlasti prate transakcije, što rezultira smanjenjem investicija u obrazovanje, infrastrukturu i druge stubove društva. Nijedna zemlja nije imuna na pojedinačne pokušaje da se izbjegnu zakonske obaveze, ali tržišta sa uspostavljenim sistemom elektronskih plaćanja imaju infrastrukturu koja omogućava nadležnim institucijama da imaju uvid u plaćanja, da prate finansijske tokove i naplaćuju poreze.

Ideja koja se nalazi iza borbe protiv sive ekonomije je povećanje finansijske transparentnosti bezgotovinskim plaćanjima. Koristi elektronskog plaćanja daleko nadmašuju koristi koje donosi gotovina. Kao prvo, ljudi imaju koristi od sigurnosti elektronskog plaćanja. Brža su i praktičnija za korištenje te daju bolji uvid u potrošnju i veću kontrolu. Na kraju, smanjuju sivu ekonomiju i uključuju više ljudi u finansijski sistem.
Da bi poboljšali elektronska plaćanja, važno je, između ostalog, imati više POS terminala, pogotovo u malim i srednjim preduzećima, te na taj način ponuditi potrošaču izbor. Elektronska plaćanja također smanjuju troškove i povećavaju sigurnost transakcija, tako da potrošači, poslovno okruženje i čitavo društvo imaju koristi od transparentnosti i smanjenja sive ekonomije.
Kao globalni lider u platežnim tehnologijama, zajedno sa našom misijom stvaranja svijeta bez gotovine, Mastercard je u odličnoj poziciji da uvodi mehanizme za stimulaciju elektronskog plaćanja i stvara partnerstva sa više dioničara na tržištu.

Elektronska plaćanja daleko nadmašuju koristi koje donosi gotovina
Elektronska plaćanja daleko nadmašuju koristi koje donosi gotovina

Od nedavno, većina banaka ima mobilna plaćanja. Može li to dovesti do postepenog nestajanja platnih kartica kako ih poznajemo?
– Mastercard pruža pravu vrijednost korisnicima kartica i prodavačima kroz povećanu sigurnost, komfor i zaštitu potrošača. Posvećeni smo ulaganju u naše platne servise kako bismo odgovorili na potrebe naših potrošača koje se brzo mijenjaju.
Inovacija se nalazi u DNK kompanije Mastercard, te vidimo da su inovacije postale snaga promjene naših modernih zajednica i pametnog rasta. Mobilna plaćanja su prirodan korak u razvoju kartičnog plaćanja – ionako su zasnovani na karticama. Životi nam se sve više sele na mobitele – istraživanja pokazuju da se ljudi prije vrate kući po zaboravljeni mobitel nego po novčanik. Spomenuta beskontaktna infrastruktura omogućava kako razvoj tako i korištenje ovog najinovativnijeg načina plaćanja, koji raste rapidno širom svijeta zahvaljujući komforu i povećanoj sigurnosti. Idući stepen je IoT i nosiva tehnologija koju ćemo sigurno vidjeti uskoro na Balkanu.
Razvoj platežnih metoda motiviše nas da doprinosimo još više, da radimo na našoj infrastrukturi i sigurnosti, jer na kraju potrošač bira najlakšu i najbržu opciju plaćanja. Mnogo radimo na uvođenju novih tehnologija koje će nam olakšati živote, jer je vrijeme najpotrebniji resurs i sve što nam olakšava život će nas nagnati da izaberemo brend koji želimo. Drugim riječima, nivo finansijske pismenosti raste s ljudima koji svoje potrebe i mogućnosti prilagođavaju onom finansijskom proizvodu koji najviše odgovara njihovom životnom stilu.

Koliko su sigurna mobilna plaćanja – može li neko hakirati račune?
– Vjerujemo da je Mastercard najsigurniji način plaćanja – sigurnost klijenata nam je prioritet broj jedan.
Mastercard koristi najnovija sigurnosna rješenja, kako na nivou naše mreže, tako i na nivou svakog pojedinačnog proizvoda kako bi osigurao da su korisnik, njegovi podaci i finansije sigurni i ostaju privatni u svako vrijeme i na svakom mjestu. Da bi se to postiglo, oslanjamo se na čipove koji su ugrađeni u sve naše platne kartice kao industrijski standard za potvrdu identiteta i zaštitu. Čipovi osiguravaju da se samo potrebne informacije prenose tokom transakcije, a i to se radi pod enkripcijom, tako da podaci ukoliko se presretnu budu beskorisni. Transakcije obavljene karticama sa čipom se verifikuju PIN kodom koji samo pravi vlasnik kartice zna, kao jedan od načina zaštite podataka.
Beskontaktne transakcije su slične u smislu da se svi podaci šifriraju i za svaku transakciju se pravi jedinstven kod koji osigurava da se obavi samo jedna transakcija čak i ako kartica dotakne čitač više puta. Štaviše, svaka transakcija se može obaviti samo na registrovanom POS terminalu, što ih čini transparentnim i otvara mogućnost praćenja.
Za mobilna plaćanja sigurnost garantuje naša tokenizacijska platforma, MDES, koja mijenja broj kartice u token, povezan sa mobilnim uređajem. Tako da i ako izgubimo mobilni uređaj ili ga neko ukrade, podaci sa kartice se mogu lako poništiti u banci bez potrebe da se poništava kartica.
EMV, Mastercard SecureCode i MDES su rješenja koja su najvidljivija potrošačima, ali najveća zaštita je u našoj platežnoj mreži, koja je dovoljno brza i snažna da otkrije krađu identiteta u stvarnom vremenu, dok obrađuje 65.000 transakcija u minuti.

Mastercard pruža pravu vrijednost korisnicima kartica i prodavačima kroz povećanu sigurnost, komfor i zaštitu potrošača

Mastercard nas je navikao na inovacije – mežete li nam reći šta nas čeka u budućnosti?
– Razvijamo nove tehnologije koje mogu olakšati svakodnevnicu potrošačima. Kao tehnološka kompanija, mi se nalazimo tamo gdje nas naši korisnici žele, a to je u ovom trenutku više digitalni prostor.
Širom svijeta pružamo mobilna rješenja bankama, telekomima i drugim velikim tehnološkim igračima i implementiramo ih ne samo u mobitele, nego i u druge nosive uređaje.
Korištenje biometrike za potvrdu identiteta klijenta (kao što su otisak prsta, skeniranje rožnjače i lica) je globalni trend. Biometrika stvara jednostavnije i lakše iskustvo korisniku i može savršeno odgovarati očekivanjima potrošača da dobiju bezbjedna rješenja plaćanja u budućnosti, u skladu sa povećanom digitalizacijom svakodnevnice.
Drago mi je što mogu da kažem da se u našoj regiji biometrika već implementira u nekim mobilnim plaćanjima u Bugarskoj i Bosni i Hercegovini i radimo na tome da osiguramo širenje ovog trenda i koristi za korisnike.
Ipak, tehnologija i edukacija idu zajedno. Edukacija naših potrošača i cijelog društva je važna misija za Mastercard u pogledu tehnologije, korištenja i benefita.