Pet ključnih indikatora sigurnosti investicije
Nema tog investitora, vjerovatno i čovjeka uopšte, koji ne bi volio da udvostruči svoj novac preko noći
Realnost je takva da je za povraćaj investicije potreban ipak duži vremenski period, tokom kojeg različiti lakše ili teže predvidivi faktori utiču na porast odnosno smanjenje njene ukupne vrijednosti.
Iako je budućnost praktično nemoguće predvidjeti, moguće je identifikovati osobine koje jedan biznis, kao oblik investicije, čine otpornim na najveći broj potencijalno ugrožavajućih, nepredviđenih okolnosti. Upravo na njih pažnju obraćaju svi iskusni investitori kada traže povoljnu priliku za investiranje.
1. Održivost
Mali biznis treba da je održiv. Održivost u ovom kontekstu znači da biznis nije vezan za trend, odnosno da je biznis model i biznis plan koncipiran tako da će potreba za njim postojati i u budućnosti, makar i doglednoj.
2. Baza klijenata
Klijenti – mušterije, kupci, korisnici vaših usluga – na koji god način da se definišu, čine izvor zarade svakog biznisa, a veličina je u ovom slučaju direktno proporcionalna kvalitetu.
3. Tržište
Klijenti koji nisu već, odnosno još uvjek, u bazi pronalaze se na tržištu. Jako je važno upoznati se s tržištem barem 5 godina unazad i sagledati projekciju isto toliko unaprijed, ili koliko je moguće.
4. Potencijal za dalji rast
Rast je prirodna osobina zdravog biznisa i zavisi od brojnih faktora (prije svega tržišnih). Često je dovoljno da samo neki od njih budu stabilni da bi perspektiva bila obezbijeđena.
5. Cijena
Ukoliko je cijena takva da se čini povoljnom treba biti oprezan. Sve što naginje kvalifikaciji “previše dobro da bi bilo realno”, to vjerovatno i jeste, a skriveni nedostaci samo čekaju da zaskoče neiskusnog investitora, koji nije uradio svoj “domaći”, i da čitavu stvar ispostave neisplativom.