Monopol nad našim životima: Koliko su zaista veliki tehnološki giganti?

Tehnologija

Prethodnih nekoliko decenija, svjedoci smo vrtoglavog uspona danas jedne od najvećih industrija na svijetu – industrije informacionih tehnologija. Ukupna vrijednost pet najvećih IT kompanija procjenjuje se na preko 5,2 triliona američkih dolara, dok je većina njih svoj najveći uspon doživjela u prethodnih deset godina. Ovakav nezapamćeni rast jedne industrije doveo je do revolucije u mnogim granama privrede, ali i do toga da su ove kompanije postale sastavni dio našeg svakodnevnog života.

Ovo preuzimanje, ne samo naših života već i dijelova određenih sektora privrede, navelo je državne organe širom svijeta da preduzmu nešto po pitanju monopolističkog ponašanja tehnoloških giganata. Direktori četiri najveće IT kompanije (Facebook, Google, Amazon i Apple) prethodnog mjeseca bili su pozvani da svjedoče pred Američkim kongresom zbog stvaranja de facto monopola, kineske kompanije Huawei i TikTok se susrijeću sa optužbama za zloupotrebu podataka kako u Evropi i tako i u Sjedinjenim Američkim Državama, dok je Evropska komisija otvorila istragu protiv Google-a i Apple-a zbog zabrinutosti da njihove poslovne prakse imaju negativan uticaj po konkurenciju na teritoriji Evropske unije.

Imajući u vidu rasprostranjenost i uticaj tehnoloških giganata, djeluje da je reakcija većine državnih i međunarodnih institucija u pogledu sprečavanja daljeg stvaranja monopola zakasnila. Više se i ne postavlja pitanje njihove moći da utiču na odluke ne samo svojih potrošača, već su postali i ključni politički akteri na globalnom nivou, od lokalnih izbora do međunarodnih odnosa. Najskoriji primjer za to su nedavno okončani predsjednički izbori u Sjedinjenim Američkim Državama tokom kojih su duboko utemeljene podjele između neistomišljenika doživjele vrhunac. Društvene mreže su stvorile zatvorene algoritamske sisteme koji upućuju korisnike sličnog političkog opredjeljenja jedne na druge, time dodatno produbljujući podele unutar društva. Pored toga, navedeni tehnološki giganti ostaju nemoćni pred izazovom širenja „lažnih vijesti” i „alternativne istine” putem njihovih platformi.

Vidjećemo da li će koraci koje nadležni organi budu preduzeli uroditi plodom i makar u određenoj mjeri ublažiti sve ove negativne posljedice. A do tada, ostaje nada da će tehnološki giganti uložiti veće napore da svoje poslovanje usmjere ka društveno odgovornim ciljevima i vrate se svojim originalnim vrijednostima.